Kalle Rovanperä kärsi Suomen MM-rallissa ongelmista jo ennen keskeytystään lauantaina ajetulla 10. erikoiskokeella. Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala selvitti suomalaistähden ongelmien taustoja MTV Urheilulle.
Rovanperä harmitteli jo perjantaina, että on tehnyt virheitä kisaa edeltäneissä testeissä. Samalla hän totesi, ettei asialle voi tehdä mitään viikonlopun aikana.
TÄSTÄ MUKAAN: MTV Urheilun seuranta Suomen MM-rallista
Toyota-kuskin vauhdissa ei tapahtunutkaan merkittävää parannusta lauantaiaamupäivänä. Latvala avasi tilanteen taustoja huoltoparkissa 10. erikoiskokeen jälkeen.
– Meidän pitää tietyllä tavalla sinetöidä ralleihin osia, joita käytetään. Niitä ei ole rajattomasti käytettävissä. Tällaisestä asiasta se oli kiinni. Kun on sinetöityjä osia tähän kilpailuun, niitä ei voi vaihtaa. Jotain, minkä hän on kokenut hyväksi aiemmissa ralleissa, ei ollut nyt tarjolla täällä, Latvala kommentoi MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalta iso huomio Kalle Rovanperän keskeytyksestä
Rovanperän mukaan auto toimi paremmin pienemmällä, syheröisemmällä tiellä. Tämä näkyi muun muassa Arvajan erikoiskokeella lauantaiaamuna, kun Rovanperä löi Hyundai-kuskit ollen toinen tallitoverinsa Elfyn Evansin jälkeen.
Isommalla tiellä Rovanperän aikatappiot kärkikuskeille olivat suurempia.
– Siinä tilanteessa tulee se, että yrittää korjata ja kompensoida. Se ruokkii sellaista yliajamista, ja silloin virhe voi sattua helpommin. Yritimme löytää Kallelle parhaat säädöt, mutta optimiauto ei löytynyt, Latvala harmitteli.
Toinen huomio Rovanperän suorituksista oli se, että autossa tuntui olevan parempi vauhti perjantaipäivän jälkipuoliskolla, kun kaksi erikoiskoetta ajettiin toistamiseen.
– Tien pinnat ovat tiivistyneet sääolojen myötä todella koviksi. Kun pinta menee rikki, niin sieltä tulee enemmän mursketta esiin ja se tulee karkeammaksi. Kallen auto tuntui toimivan siinä karkealla paremmin, Toyota-pomo Latvala summasi.
LUE MYÖS: Suomen MM-rallissa rytisi kahdesti! Toyota-kuskin kisa pilalle aivan pätkän kalkkiviivoilla
Saman huomion on tehnyt myös Toyotalla ajava Esapekka Lappi.
– Kun tien pinta muuttuu, automme toimii paremmin. Tosi kovapintaisella valtion tiellä ei ole meidän autollamme mitään jakoja. Se liiraa ja luistaa vaan, Lappi selvitti MTV Urheilulle.
Lauantaiaamun neljä erikoiskoetta uusitaan iltapäivällä, mutta Rovanperää ei tiellä nähdä. Hän saa jatkaa kisaa sunnuntaina ralli2-säännön turvin.