MM-rallitähti Kalle Rovanperä on valitellut alkukauden ajan uuden kevyemmän auton ja Hankookin renkaiden aiheuttamia haasteita. MTV Urheilun asiantuntija Janne Ferm tekee mielenkiintoisen huomion Rovanperän suoritusten takaa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kenian MM-ralli 19.–23.3.
Ke: Testi-ek klo 9.00 alkaen
To: EK:t 1-2 klo 11.45 alkaen
Pe: EK:t 3-10 klo 6.15 alkaen
La: EK:t 11-16 klo 7.20 alkaen
Su: EK:t 17-21 klo 5.30 alkaenKaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
Toyotan täysiaikaiseksi kuljettajaksi palanneen Rovanperän alkukausi on ollut tulosten valossa pienoinen pettymys. Monte Carlon neljäs sija vajaan minuutin tappiolla kärkeen oli vielä budjetoidun mukainen suoritus, sillä haasteita täynnä oleva asvalttikisa ei ole suomalaistähden suosiossa.
Ruotsin lumirallin viides sija oli kuitenkin pettymys suomalaisfaneille ja Rovanperälle itselleen. Kaksinkertainen maailmanmestari on valitellut sitä, ettei hänen ajotyylinsä näytä istuvan Hankookin uusiin renkaisiin sekä hybridin poistumisen myötä keventyneeseen autoon.
Onko mestarin esityksistä syytä huolestua, kun kausi jatkuu tällä viikolla haastavassa sorakisassa Keniassa? Asiantuntija Janne Ferm toppuuttelee kauhuskenaarioita.
– Avauspäivät ovat olleet Rovanperälle tähän mennessä myrkkyä. Sitten hän on aina päässyt kyytiin. Perjantaina Ruotsissa hän hävisi (voittaja Elfyn Evansille) 25 sekuntia, ja maalissa ero oli 33 sekuntia. Kyllä hän mielestäni oli aika hyvässä kyydissä ne kaksi päivää, Ferm linjaa.
Lue myös: Suoraa puhetta Jonne Halttuselta – Kalle Rovanperän ongelmien taustalla yksi iso syy
Ruotsissa Rovanperä oli jopa 2,6 sekuntia Evansia nopeampi lauantaina. Sunnuntaina takkiin tuli 10 sekuntia, kun Evans taisteli voitosta ja Rovanperä tyytyi lähinnä varmistelemaan asemiaan.
Kuvio oli sama Monte Carlossa tammikuussa. Torstaina ajettuna avauspäivänä Rovanperä taipui kolmen erikoiskokeen ja reilun 54 kilometrin matkalla 31 sekuntia kisan voittaneelle Sébastien Ogierille. Tuo oli lopulta lähes 60 prosenttia kaksikon erosta maalissa.
Tämän on pistänyt merkille myös Rovanperän kartturi Jonne Halttunen, joka harmittelee testeissä ja niiden jälkeen tehtyjä virheitä.
– Tällä tasolla näitä (säätöjä) ei kuitenkaan saisi leipoa hirveästi kesken rallin. Periaatteessa silloin tulos menetetään jo perjantaina, kuten kävi Ruotsissa, Halttunen linjasi aiemmin MTV Urheilulle.
"Kolmesta kisasta helpoin Rovanperälle"
4:37Kalle Rovanperä, miltä flow-tila tuntuu? Rallitähdeltä huimia sanoja Juha Kankkusesta.
Kuten MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahkokin muotoilee, ”erikoiskisojen sarja” jatkuu tällä viikolla MM-rallissa. Ensin liukasteltiin Monten petollisella asvaltilla, sitten kauden ainoassa lumirallissa Ruotsissa ja nyt äärimmäisen raskaassa Kenian sorakisassa.
Kun Safari ajetaan nykyisin sadekauden aikaan maaliskuussa, keli voi heittää kuskeille ja talleilla valtavia haasteita. Lähtöpaikalla on Keniassa vähemmän merkitystä kuin kauden muissa sorakisoissa.
Ferm, Tahko ja kolmas asiantuntija Jari Ketomaa uskovat, että Rovanperän alkukaudella kokemat ongelmat varsinkin renkaiden kanssa vähenevät Keniassa, mutta eivät poistu kokonaan.
– Meneekö se ongelma liikaa pään sisälle? Silloin se alkaa kertautua, Ferm pohtii.
Lue myös: Kalle Rovanperä teki jo mielipiteensä selväksi – Toyotan yllätysveto testiin: "Ikuisesti puolijumalan asemassa"
Selkänojaa Rovanperälle antavat loistotulokset Safarista viime vuosilta. Kaudella 2023 hän taipui niukasti Ogierille, mutta 2022 ja 2024 irtosivat ylivoimaiset voitot.
– Viime vuonna Kalle oli säätänyt auton Keniaan niin, että hän oli ihan ylivoimainen. Hän pystyi ajamaan turvallisesti todella kovaa. Hän ei ollut ehkä kaikista nopein mutkaisimmilla osuuksilla, mutta röykkyihin ja heittoihin Kalle oli säätänyt auton todella taidokkaasti. Uskon, että perussetuppi on tänäkin vuonna vahva, Ketomaa arvioi.
Ketomaa uskoo, etteivät alkukauden ongelmat ole niin merkittäviä tällä viikolla, sillä autoon pitää tehdä muutenkin paljon kompromisseja Keniassa.
Lue myös: Hyundailta taka-askel MM-rallin alla – tallin tunteva Janne Ferm: "Tosi oudolta tuntuu"
Tahkokin uskoo, että Kenia on alkuvuoden "kolmesta kisasta helpoin Rovanperälle", sillä sorapyörässä ero aiemman rengastoimittajan Pirellin ja nykyisen Hankookin välillä ei ole niin suuri kuin Monten talvirenkaassa ja Ruotsin piikkikumissa.
– Tiedämme, että Hankookin strategia on ollut mennä kestävyys edellä, mikä tarkoittaa, ettei se ole niin suorituskykyinen. Ja sehän ei Rovanperän laariin sada, jos rengas on kuin saippuapala auton alla.
– Mitä enemmän mennään kaasu pohjassa, niin se sopii Rovanperälle. Keli voi olla oma juttunsa, siellä sadekeli voi vaikeuttaa entisestään Hankookin renkaan toimimista, Tahko summa.