EU haluaa ryhtyä seuraamaan autojen kulutusta ja sitä kautta myös päästöjä nykyistä tehokkaammin. Euroopan komission ehdotuksessa korjaamoille ja katsastusasemille napsahtaisi seuranta- ja raportointivelvollisuus.
Valtioneuvosto antoi eduskunnalle heinäkuun lopulla kirjelmän Euroopan komission ehdotuksesta, joka sallisi henkilöautojen ajonaikaisten kulutustietojen keräämisen ja niiden raportoinnin Euroopan ympäristökeskukselle.
Komissiolla on valtuudet säätää kulutustietojen keräämisestä täytäntöönpanoasetuksella.
Tarkoituksena on saada mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tietoa siitä, ovatko ajoneuvon päästöt sekä polttoaineen- tai energiankulutus linjassa sen tyyppihyväksyntävaatimuksissa ilmoitettujen arvojen kanssa.
Näin se toimisi
Komission ehdotuksen mukaan EU:n jäsenmaiden olisi vuodesta 2021 alkaen kerättävä ja ilmoitettava henkilöautojen sekä kevyiden hyötyajoneuvojen polttoaineenkulutusta mittaavaan järjestelmään tallentuvia seurantatietoja niiden ajoneuvojen osalta, joiden seurantalaitteet tallentavat kyseisiä tietoja.
Ehdotus pitää sisällään myös katsastustoimipisteille lankeavan velvollisuuden kerätä määräaikaiskatsastusten yhteydessä kaikkien 1.1.2021 jälkeen ensirekisteröityjen ajoneuvojen kulutuslukemia. Tiedot raportoitaisiin Euroopan ympäristökeskukselle huhtikuusta 2022 alkaen.
Komission ehdotuksesta äänestettäneen EU:n ilmastonmuutoskomiteassa tänä syksynä.
Nouseeko katsastuksen hinta?
Valtioneuvoston mukaan on selvitettävä, voitaisiinko tietoa kerätä muilla tavoilla kuin huoltojen ja määräaikaiskatsastusten yhteydessä.
Se peräänkuuluttaa riittävää siirtymäaikaa, sillä asetuksen hyväksyminen komission ehdottamassa muodossa edellyttäisi yrityksiltä sekä viranomaisilta panostuksia uusiin laitteistoihin ja järjestelmiin, mikä voi johtaa katsastushintojen nousuun.
Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö
Lue myös: Hyödyllinen kapistus lyhyilläkin matkoilla: Näin leikkaat autosi päästöjä ja säästät selvää rahaa