Auton katsastaja saa tarkastaa uuden asian lauantaista alkaen – tiedot raportoidaan EU-virastolle

4:44img
Kuinka monta korjauskehotusta katsastuksessa saa tulla, ennen kuin auto hylätään? Katso videolta!
Julkaistu 15.05.2023 13:27

Ville Järveläinen

Ajonaikaisten kulutustietojen kerääminen katsastuksissa alkaa 20. toukokuuta, eli tulevana lauantaina.

Katsastustoimipaikat ryhtyvät keräämään autojen määräaikaiskatsastuksissa ajonaikaisia kulutustietoja. Muutokset koskevat vain autoja, jotka on otettu käyttöön 1.1.2021 tai sen jälkeen.

Polttomoottoriautoista tietoa kerätään bensiinin tai dieselin kulutuksesta, mutta hybridien kohdalla myös sähköstä. Sen sijaan sähköautot ovat kokonaan vapautettuja uudesta seurannasta.

Aluksi tietoja kerätään vain niistä autoista, jotka on katsastettava kerran vuodessa. Käytännössä tämä tarkoittaa ammattikäytössä olevia autoja, kuten esimerkiksi takseja ja hälytysajoneuvoja. Vuodesta 2025 alkaen tiedonkeruu laajenee koskemaan kaikkia autoja, jotka on otettu käyttöön vuonna 2021 tai myöhemmin.

Lue myös: Ajokorttisi ei välttämättä riitä kevytperävaunun vetämiseen – ongelma ratkeaa tarralla

Miten tietoja käsitellään?

Polttoaineen tai energian kulutustiedot luetaan katsastuksen yhteydessä OBD-skannerilla auton sisäisestä OBFCM-laitteistosta.

Kerätyt tiedot toimitetaan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille, josta ne toimitetaan kerran vuodessa Euroopan ympäristökeskukselle, joka on EU:n alainen virasto.

– Kerättäviä tietoja käsitellään vain EU-alueella, eikä omistajan tai haltijan tietoja voida yhdistää tiettyyn ajoneuvoon. Valmistenumero kerätään sen vuoksi, että Euroopan ympäristökeskus pystyy tulkitsemaan siitä auton valmistajan ja mallin tilastointia varten, päällikkö Miikka Heikkinen Traficomista kertoo tiedotteessa.

Miksi tietoja kerätään?

Alkava tiedonkeruun vastaa komisson täytäntöönpanoasetukseen ajonaikaisten kulutustietojen keräämisestä. Kerättäviä tietoja verrataan tyyppihyväksynnässä ilmoitettuihin tietoihin.

Tietojen avulla voidaan kehittää sääntelyä, joka liittyy uusien ajoneuvojen todellisten kulutustietojen seurantaan ja ilmoittamiseen.

Euroopan ympäristökeskukselle on myönnetty oikeus seurata kunkin ajoneuvon elinkaaripäästöjä 15 vuoden ajan ajoneuvon käyttöönotosta alkaen.

Lue myös: Vakuutusyhtiö pelottelee sähköautoilijoita: "Akku joudutaan usein vaihtamaan kokonaan"

Lähde: Traficom

Tuoreimmat aiheesta

Katsastus