F1:sten viime viikonlopun Belgian GP:tä varjosti todella ikävä uutinen, kun F2-sarjassa 22-vuotias Anthoine Hubert menehtyi lauantain järkyttävässä kolarissa. Tapaturma pysäytti myös F1-varikon. Mutta laittoiko tapaturma kuskit miettimään lajin vaaroja?
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Italian GP suorana 6.-8.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Hubert oli mukana useamman auton joukkokolarissa, jossa pahin tärsky tuli tilanteessa, jossa Juan Manuel Correa ajautui hurjasta vauhdista päin ranskalaista.
Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti lauantaina illalla, että Hubert on menehtynyt kolarissa saamiinsa vammoihin.
Sunnuntain F1-kisan alla kuljettajat miehittyivät riviin, jossa oli mukana myös Hubertin perheenjäseniä.
Mutta laittoiko kolari miettimään sitä, että ”voisiko tässä oikeasti sattua jotain”?
– Ei sitä silleen mieti. Jos alkaisi miettiä, niin sitten ajatukset olisivat aika väärässä paikassa. Mutta kyllä ne vaarat tiedostaa, Mercedeksen suomalaiskuski Valtteri Bottas pohtii C Morelle.
Viime kaudella F1:ssä otettiin käyttöön niin sanottu Halo-turvakaari, joka suojaa kuljettajien päätä tärskyiltä. Vuosien varrella F1-sarja on ollut edelläkävijä monissa turvallisuusratkaisuissa. Halon lisäksi esimerkki näistä on muun muassa Hans-niskatukijärjestelmä.
– Tämä on laji, jossa tehdään todella paljon töitä turvallisuuden eteen. Koko ajan kaikki menee eteenpäin. Silti, jossain vaiheessa tulee raja vastaan. Vauhdit kasvavat ja tässä mennään 350 kilometriä tunnissa. On sitten minkälaiset turvavarusteet ja kuinka paksu monokokki tahansa, niin ihmiskeho ei vain kestä tietynlaisia osumia. Silleen se menee.
– Mutta turha noita on miettiä. Hanaa vain, Bottas puhuu ajattelutavasta, johon kuskit nojaavat.