Kampaajalla käynti voi tuntua juhlahetkeltä tai päättyä kyyneliin – eikä itkijä ole aina asiakas. Kampaaja paljastaa, millaiset asiakkaat aiheuttavat kampaajille harmaita hiuksia!
Yli kymmenen vuotta kampaajana toiminut ammattilainen kertoo, että aina välillä tuoliin istahtaa asiakkaita, jotka eivät ehkä edes tajua käyttäytyvänsä tökerösti.
Kampaaja listasi inhokkiasiakkaansa ja heidän tapansa. Et kai sinä toimi näin kampaajalla käydessäsi?
1. Mahdottomat toiveet
Välillä ihmisillä on kuva mukaan auttamassa hahmottamaan, millaisen kampauksen he haluavat. Ongelmallista kuitenkin on, jos kuvan kampaus ei mitenkään ole mahdollinen omaan tukkaan – kampaajat eivät ole taikureita.
– Siinä vaiheessa, kun puoliksi kalju äijä tuo Ridge Forresterin kuvan, se ei ole mahdollista, kampaaja huokaa.
Muutoin omat ehdotukset ovat haastateltavamme mielestä suorastaan toivottavia.
– Minulle on ihan sama, jos haluat päähäsi omasta mielestäni kamalan kampauksen, kunhan se vain on mahdollista toteuttaa.
2. Pessimistinen asenne
Monella lienee kokemuksia kampaamokäynneistä, joiden lopputulos ei ole onnistunut odotetusti. Ikävää kuitenkin on, jos mustamaalaat huonon kokemuksen perusteella koko ammattikunnan. Ovesta astuva asiakas, joka ilmoittaa kampaajien aina epäonnistuvan, ei saa kampaajaa tsemppaamaan vaan latistaa tunnelman.
– Ihmisestä huokuu, jos hän suhtautuu negatiivisesti. Valitus siitä, että aina on mennyt tukka pilalle ja valmis asenne, että tästä ei tule mitään, ovat epäluottamuslause kampaajalle.
3. Puuttuminen kampaamiseen
Kaikki haluavat työrauhan! Ethän näperrä tukkaasi omin käsin kesken kampaamokäynnin, asettele jakausta, peilaile itseäsi ja kääntele päätäsi koko ajan nähdäksesi, mitä kampaaja touhuaa.
– Älä myöskään paina leukaa aivan rintaan koko ajan, vaan yritä pitää se pää paikallaan.
4. Kiirehtiminen
”Nopeasti sitten, minulla ei ole aikaa, montako minuuttia vielä?” Hosuminen ei nopeuta kampaamokäyntiä yhtään, mutta voi saada kampaajan ärsyyntymään.
– Koko ajan kysellään kelloa ja ollaan jo lähdössä. Sitten ne pyörivät siinä ja juoksevat ulos. Kuitenkin tasan aikataulussa ollaan valmiina. Ärsyttävää!
5. Epäsiistiys
Kampaaja pesee hiukset mielellään, mutta perushygienia kuuluu hoitaa kuntoon jo kotona.
– Ei ole hirveän miellyttävää, jos asiakas ei ole pessyt tukkaansa kolmeen viikkoon. Nykyisessä työpaikassani näitä ei juuri näe, mutta edellisessä kyllä.
6. Terapiatuoliasiakkaat
Small talk kuuluu asiaan kampaajalla käydessä, ja kuulumisia on mukava vaihtaa hiusten laiton lomassa. Aivan kaikkea ei kuitenkaan kannata kertoa. Haastattelemamme kampaaja toivoo jonkinlaista suodatusta erityisesti jatkuvalle valitukselle.
– Kampaajille puhutaan mitä vain. Saattaa olla jatkuvaa valitusta, vali vali vali. Sitä on aika raskasta kuunnella, kun yrittää samalla tehdä omaa työtään.
7. Lapset
Pahoittelut kaikille vanhemmille, mutta pikku kullannuppunne ovat harvoin kampaajan unelma-asiakkaita. Lapset eivät jaksa pysyä paikoillaan ja tekevät työskentelystä hankalaa. He saavat käytöksensä kuitenkin anteeksi.