Kannattaako auto muuttaa etanoli- tai kaasukäyttöiseksi? – "Käynnistyy talvella jonkin verran huonommin"

7:21img
Onko auton etanoli- tai kaasukonversiossa järkeä? Miksei muutosta kannata tehdä kuin tietyn ikäisiin autoihin? Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vieraili Viiden jälkeen -ohjelmassa kertomassa asiasta tarkemmin.
Julkaistu 09.06.2022 12:14

Ville Järveläinen

Mitä hyötyä on auton muuttamisesta etanoli- tai kaasukäyttöiseksi? Polttomoottoriautojen konversioista keskusteltiin keskiviikkona Maikkarin Viiden jälkeen -ohjelmassa.

Polttoaineiden kohonneet hinnat ovat saaneet monet autoilijat pohtimaan, miten oman autoilun kustannuksia voisi laskea.

Mikäli esimerkiksi sähköautoon vaihtaminen ei ole syystä tai toisesta mahdollista, eikä pienikulutuksisemman polttomoottoriautonkaan hankkiminen ole pöydällä, on nykyisestäkin autosta mahdollista tehdä lompakolle hieman ystävällisempi.

Yhtenä vaihtoehtona on nimittäin muuntaa auto etanoli- tai kaasukäyttöiseksi.

Lue myös: Suomessa kehitettiin polttoaine, jonka litrahinta olisi vain 0,56 euroa – "Merkittävä asia"

Valtio tukee

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myöntää etanoliauton muuntotukea 200 euroa. Vuonna 2019 muuntotukea myönnettiin runsaalle 1 500 autolle, ja vuonna 2021 yli 1 700 autolle.

Etanolikonversion hinta on noin 600 euroa. Bensiiniautoon asennetaan laite, joka mahdollistaa E85-polttoaineen tankkaamisen. Autoon voi tankata konversion jälkeen myös tavallisia 95- ja 98-oktaanisia bensiinilaatuja.

Kaasukonversioiden kysyntä on huomattavasti maltillisempaa, sillä esimerkiksi viime vuonna 1 000 euron tukea myönnettiin vain 168 autolle. Kaasukonversion hinta autoon asennettavine kaasusäiliöineen maksaa 2 000–4 000 euroa, mutta etanolimuunnoksesta poiketen sen voi tehdä sekä bensa- että dieselautolle.

Ihan mihin tahansa autoon konversioita ei kuitenkaan voi tai kannata tehdä.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo artikkelin yläpuolella olevalla videolla, millaiseen autoon konversion voi tehdä sekä sen, mikä on etanolijärjestelmän akilleenkantapää ja kuinka asiaa voi kompensoida. Katso videolta, mitä sanottavaa Vesalaisella on siihen, kannattaako auton muuttaminen etanoli- tai kaasukäyttöiseksi ylipäätään.

Kysyimme etanolilla autoilevalta Tuukka Ylöseltä, miksi hän päätyi muuttamaan vuosimallin 2006 Nissan Primeransa E85-polttoainetta juovaksi. Hän kertoo, voiko auton palauttaa takaisin bensiinikäyttöiseksi ja kuinka kännykkäsovellus helpottaa etanoliautoilijan elämää. Katso video alta.

1:47img

Lue myös: Kaasuauton kuolonkorina? Volkswagen-konserni hylkäämässä teknologian, johon meidänkin hallituksemme luotti

Tuoreimmat aiheesta

Autot