Suomessa on jo useita tuhansia etanolikonvertterilla varustettuja polttomoottoriautoja. Konvertteri auttaa alentamaan autoilun kustannuksia, mutta leikkaa myös päästöjä.
Suomalaisen StepOne Tech Oy:n kehittämä eFlexfuel-laite muuntaa tavallisen bensiinimoottorin toimimaan etanolipitoisella biopolttoaineella. Yrityksen mukaan keksintö vähentää päästöjä jopa 80 prosentilla bensiinimoottoriin verrattuna.
Nykyisillä pumppuhinnoilla syntyisi selvää säästöä, sillä etanolipitoinen biopolttoaine maksaa keskimäärin 1,2 euroa litralta.
– Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla etanolipäivitys maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa, laitetta valmistavan StepOne Techin maajohtaja Vesa Vaine laskeskelee.
Lue myös: Tämä 349 euron laite oli aikoinaan laiton, mutta nyt sen hankintaan saa valtion tukea – näin säästät bensakuluissasi satasia
Etanolikonversion yhteydessä tavalliseen bensiiniautoon asennetaan lisälaite. Tämän jälkeen autossa voi käyttää E85-bioetanolia, bensiiniä tai mitä tahansa niiden sekoitusta.
Avaimet käteen periaatteella asennettuna etanolikonversio maksaa alle 600 euroa.
Tällä hetkellä Suomen teillä kulkee noin 7 000 etanolikonvertterilla varustettua polttomoottoriautoa.
Hinnankehitystä vaikea arvioida
Toinen juttu sitten on, miten laskelmien pohjalla olevan bioetanolin hinta tulee jatkossa kehittymään. Sitä kun ei kukaan pysty varmuudella kertomaan.
Etanoliautoilijoiden yhdistyksen toiminnanjohtaja myöntää, että esimerkiksi alueellisia hintavaihteluita on mahdoton arvioida.
– Alueellisiin hintaeroihin ei voi vaikuttaa, ne voivat olla erilaiset. Toisissa paikoissa säästää enemmän, toisissa vähemmän, Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti sanoo.
Fossiilisten polttoaineiden pumppuhinnat ovat kohonneet, mutta eipä etanolikaan ole immuuniksi jäänyt.
– Tällä hetkellä etanoli maksaa karvan alle 1,2 euroa, vaikka kyllä sekin on noussut muiden polttoainehintojen perässä, Hanhilahti toteaa.
– Mutta niin kauan kuin etanoli on 25–30 prosenttia muita polttoaineita edullisempaa, laite on maksettu takaisin viimeistään kolmessa vuodessa, mikäli vertailukohtana on perinteinen 8 litraa 100 kilometrillä kuluttava bensiinimoottori, Hanhilahti toteaa.
Hän muistuttaa, että bensiinimoottoriin asennettu etanolikonvertteri mahdollistaa aina myös käytettävissä olevien menovesien hintavertailun.
– Laitteen asennuksen jälkeen voi joustavasti tankata E85-polttoaineen ohella 98- tai 95-bensiiniä. Kolmesta vaihtoehdosta pystyy mittarilla aina arvioimaan halvimman polttoaineen.