MTV Autot kysyi Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, onko autoa järkevää sulattaa parkkihallissa.
Vesalaisen mukaan kysymys on mielenkiintoinen, mutta siihen on vaikea antaa yksiselitteistä vastausta.
– Toisaalta sulattaminen on järkevää ja jopa välttämätöntä. Asialla on kuitenkin myös kääntöpuolensa, hän jatkaa.
Välillä sulattaminen on perusteltua
Jos auton päällä on valtavasti jäätä, joka ei irtoa, kannattaa auto Vesalaisen mukaan sulattaa. Ylimääräinen jää lisää ilmanvastusta ja polttoaineenkulutusta.
– Jää saattaa myös peittää ilmanottoaukkoja ja vaikeuttaa näin ilman virtausta autoon sisälle tai lasinpyyhkijöiden toimintaa, Vesalainen perustelee.
Kiinni jäätynyt polttoaineen täyttöluukku tai vastaava aukeaa yleensä parhaiten, kun auto ajetaan lämpimään halliin sulamaan. Jäätyneen luukun avaaminen väkisin aiheuttaa Vesalaisen mukaan yleensä vain lisää ongelmia ja vaurioita.
Erityisen tärkeää auton sulattaminen on ennen pesua, jotta pesuaine saadaan puremaan likaan. Näin lika irtoaa helpommin ja vältytään turhilta naarmuilta.
– Sulattamisen jälkeen on tärkeää kuivata ovien ja luukkujen tiivisteet ja ne pinnat, joihin tiivisteet koskettavat. Sulamisvesien kastelemat ovet ja luukut jäätyvät helposti, kun ajetaan lämpimästä hallista pakkaseen, Vesalainen muistuttaa.
Vesalainen kehottaa välttämään äkillisiä lämpötilanmuutoksia.
– Äkilliset ja toistuvat lämpötilanmuutokset eivät ole autolle hyväksi. Edestakainen sulaminen ja jäätyminen päivittäin edesauttaa kondensio- ja ruosteongelmia pitkällä aikavälillä, hän kertoo.