Muista tämä toimenpide, jos sinulla on tapana sulatella jäistä autoasi parkkihallissa – edessä voi muuten olla ikävä yllätys

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Onko lumista ja jäistä autoa järkeä sulattaa esimerkiksi kauppakeskuksen parkkihallissa vai pitäisikö lumen ja jään poistaminen hoitaa jotenkin muuten? Onko siitä haittaa jos lumi ja jää eivät pääse sulamaan?

Vastaus: Auto kannattaa talvikauden aikana sulatella säännöllisesti. Usein juuri kauppakeskusten pysäköintihallit tarjoavat tähän oivan mahdollisuuden myös sellaisille auton käyttäjille, joilla ei ole omaa lämmintä tallia tai hallipaikkaa.  

Kaikki auton pinnat pitää aina ennen ajoon lähtöä puhdistaa huolellisesti lumesta ja jäästä. Siitä huolimatta auton pinnalle – tai ainakin tiettyihin kohtiin – muodostuu herkästi jääkuori tai jääpaakkuja, jotka saa käytännössä irrotettua vain sulattamalla.

Pääsääntöisesti kauppakeskusten parkkihalleissa on kielletty auton huolto- ja korjaustoimien tekeminen – sulattelu ei sen sijaan eroa tavallisesta pysäköinnistä. Se onnistuukin luontevasti esimerkiksi kauppareissun tai muun asioinnin ohella.

Jään aiheuttamia ongelmia

Muun muassa tuulilasinpyyhkijöiden ja niiden varsien ympäristöön, tuulilasin ja konepellin reunan väliin, kertyy helposti jääkerros. Se voi estää pyyhkijöiden liikkumisen, jonka seurauksena pyyhkijöiden moottori tai moottorit saattavat hajota tai pyyhkijänvarret vääntyä.

Usein pyyhkijöiden välittömässä läheisyydessä ovat myös ilmanottoaukot. Mikäli jää tukkii ne, häiriintyy ilmanvirtaus autoon sisälle. Tämän seurauksena ikkunat huurtuvat herkemmin ja huurre poistuu huonommin. Myös muut sähkötoimiset varusteet, kuten lasinnostimet tai koria vasten kääntyvät peilikotelot saattavat vaurioitua, jos jää rajoittaa niiden toimintaa.

Vastaavasti kameroiden ja tutkien hankkimaan tietoon perustuvien järjestelmien toiminta kärsii, jos kamera- tai tutkanäkymää ei saada niiden pinnalla olevan lumen tai jään vuoksi.

Tällöin järjestelmät, kuten mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustin, kaistanvaihtovaroitin, törmäysvaroitus, automaattinen hätäjarrutus, ovenavausvaroitin, peruutustutka ja peruutuskamera joko kytkeytyvät pois toiminnasta tai eivät toimi suunnitellusti. Koska kyseessä on turvallisuuden kannalta olennaisia varusteita, on niiden toimintakyvyn ylläpitäminen tärkeää.

Pyöränkoteloihin kertyy paljon lunta ja loskaa. Suosittelen puhdistamaan pyöränkotelot tarvittaessa aina ajon päätteeksi – siis ennen kuin kostea lumi tai sohjo ehtii jäätyä. Jos puhdistamisen laiminlyö, alkaa pyöränkotelon sisälle kertynyt ”tavara” rajoittaa pyörien pyörimistä tai kääntymistä. Mikäli tilanne eskaloituu näin pahaksi, ei myöskään ajonvakautusjärjestelmä kykene toimimaan suunnitellusti. Pahimmillaan tilanne saattaa johtaa pyörän lukkiutumiseen.

Konepellille, kylkiin tai katolle kertynyt jää vaikuttaa myös auton ilmanvastukseen ja sitä kautta polttoaineenkulutukseen sekä päästöihin. Lisäksi ajon aikana irtoava jääpaakku saattaisi aiheuttaa vakavia vammoja esimerkiksi kevyelle liikenteelle sekä vaurioita paitsi omaan, myös toisten tienkäyttäjien ajoneuvoihin.

Muista kuivata

Paras tapa edellä kuvattujen ongelmien ehkäisemiseksi on auton sulattaminen lumisena ja sohjoisena vuodenaikana säännöllisesti.

Optimaalista olisi, että auto saisi kuivua sulattelun jälkeen kunnolla. Kauppakeskusten parkkihallien lämpötila on usein sen verran alhainen ja ilma kosteaa, että tämä ei kyllä käytännössä niissä onnistu. Niinpä ilman omaa talli- tai hallipaikkaa olevien autoilijoiden pitää tyytyä siihen, että saa sulateltua jäät ja lumet pois, vaikka auto muuten kosteaksi jääkin.

Sulattelun jälkeen pitää tiivisteet ja niiden vastinpinnat kuivata huolellisesti, ettei ovi jäädy kiinni, kun auto ajetaan takaisin pakkaseen.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat