Kun auton jättää pidemmäksi aikaa seisomaan talvisaikaan, on huomioitava muutamia asioita.
MTV Autot kysyi Autoliiton koulutuspäälliköltä Teppo Vesalaiselta, miten auton saa pidettyä talvella ajokuntoisena, jos sillä ajetaan harvakseltaan.
Säilytä auto puhtaana
Pese ja kuivata auto huolellisesti ennen säilytystä. Kuraiset auton kyljet ovat alttiimpia naarmuille, jos ohikulkija esimerkiksi vahingossa tönäisee autoa. Tuore kura myös irtoaa helpommin kuin aikojen saatossa auton kylkiin pinttynyt. Suolakura myös edesauttaa auton ruostumista.
Muista tankata
Tankki kannattaa tankata täyteen ennen pysäköintiä. Täyteen tankkiin ei kondensoidu kosteutta yhtä helposti kuin tyhjään. Mikäli kyseessä on dieselauto, tankkaa aina mahdollisimman paljon pakkasta kestävää talvilaatua ennen pidempää seisonta-aikaa. Tarkasta myös, että jäähdytinnesteen pakkaskestävyys on riittävä – myös mahdollisilla tulevilla paukkupakkasilla.
Tarkasta ja nosta rengaspaineet
Rengaspaineet on syytä tarkastaa ja nostaa 0,2 baria autonvalmistajan ohjeistusta korkeammiksi. Näin varmistetaan, etteivät renkaat pakkasella pääse painumaan lyttyyn. Pitkään lusussa olevat renkaat saattavat murtua tai alkavat jumputtaa ajossa.
Valitse pysäköintipaikka harkiten
Pysäköi auto tasaiselle alustalle niin, että voit jättää sen vaihteen varaan ilman seisontajarrua. Mikäli seisontajarru on kytkettynä, saattavat jarrupinnat ruostua kiinni auton seisoessa pitkään. Tarvittaessa voit varmistaa auton paikallaan pysymisen pyöräkiilojen avulla.
On myös tärkeää, ettei auto ole pysäköity kuoppaan tai monttuun. Mikäli lämpötila nousee nollan yläpuolelle, sulamisvedet valuvat monttuun, jolloin auto on vesilätäkössä. Ilman taas pakastaessa kuopassa oleva vesi jäätyy, jolloin auto käytännössä jäätyy maahan kiinni.
Mikäli liikkeelle pitäisi seuraavan kerran lähteä pakkaskelillä, saattaa syvälle kiinni jäätynyt auto kieltäytyä liikkumasta – tai ainakin sen renkaiden vaurioitumisriski on suuri, kun liikkeelle yritetään lähteä jään sisältä väkisin.
Siivoa auto sisältä
Seisontakauden alkaessa auto pitää siivota ja samalla poistaa sieltä kaikki syötäväksi kelpaava, etteivät hiiret pyri autoon. Pahimmillaan ne saavat aikaan valtavaa tuhoa. Tietooni on tullut tapauksia muun muassa hiirien poikkijärsimistä johtosarjoista.
Huolehdi, että akussa on virtaa
Akun varaustila purkautuu vähitellen, vaikkei autolla ajettaisikaan – erityisesti pakkasessa. Akku on tarpeen ladata täyteen asianmukaisella akkulaturilla noin kerran kuukaudessa seisonta-aikana. Huomaa, että uudemmista autoista akkua ei saa mennä irrottamaan eli se on ladattava auton käyttöohjekirjassa neuvotulla tavalla.
Puhdista lumet säännöllisesti
Lumet on tarpeen puhdistaa auton päältä ja ympäriltä säännöllisesti myös seisonta-aikana. Pahimmillaan lumeen hukkunut auto voi näyttää lumikinokselta, jonka auran kuljettaja saattaa jonain päivänä vahingossa pyrkiä nostamaan pois.
Säännöllisessä puhdistuksessa on myös se hyvä puoli, että samalla voi tarkastella, onko autoon tullut mahdollisia auraus- tai muita vaurioita, jolloin niihin voi reagoida lyhyellä viiveellä. Autoa kolhineen syyllisen etsiminen on huomattavasti hankalampaa – ellei jopa mahdotonta – pidemmän ajan kuluttua.
Lumen sisällä säilytettävä auto saattaa myös homehtua, kun ilma ei pääse kiertämään autoon sisälle. Homeen poistaminen verhoiluista ja penkeistä onkin sitten oma operaationsa.
Myös liikkeellelähtö aikanaan helpottuu, kun auton ympärillä ei ole kovaa, jäätynyttä lumivallia, mikä on hakattava rautakangella pois.
Huomioi nämä lähtiessäsi liikkeelle pitkän seisonta-ajan jälkeen
Kun autolla lähdetään pitkän tauon jälkeen liikkeelle, on sitä tarpeen tyhjäkäyttää varovasti lain sallimissa puitteissa ennen ajoonlähtöä. Näin saadaan öljyt kiertämään moottorissa, vaihteistossa ja hydraulisessa ohjaustehostimessa sekä jarrutehostimeen riittävä alipaine ennen jarrutustarvetta. Älä käännä ohjausta ennen kuin auto on käynyt pari minuuttia tyhjäkäyntiä.
Myös kytkimen toimintaa on tunnusteltava varovasti, sillä sekin saattaa pitkän seisonta-ajan kuluessa jumiutua.
Lämmin halli, hyvällä ilmanvaihdolla, olisi paras
Näistä ohjeista huolimatta paras paikka autolle olisi lämmin ja hyvällä ilmanvaihdolla varustettu autohalli silloin, kun sitä säilytetään pidempään ajamattomana. Kadun varressa auto on alttiimpi ilkivallalle. Lisäksi pitkään samassa paikassa seisova auto kiinnittää ihmisten huomiota ja saattaa johtaa siirtokehotukseen tai jopa ajoneuvon siirtoon.
Näin lopuksi suosittelen välttämään pitkiä seisonta-aikoja. Auto tykkää siitä, että sillä ajetaan.