"Kansalaisten voitava luottaa viranomaisen toimintaan" – Traficom pyytää anteeksi romutuspalkkiosekoiluaan, tietää joutuvansa maksumieheksi

2:06img
Vuoden 2018 romutuspalkkiokampanja alensi autojen ikää.
Julkaistu 05.03.2021 06:28

Ville Järveläinen

Laki henkilöautojen romutuspalkkiosta astui voimaan joulukuun alussa. Tuen myöntämisestä vastaa Traficom, joka myöntää neuvoneensa kansalaisia virheellisesti. Se lupaa avustaa vahingonkorvaushakemusten kanssa.

Traficom myöntää antaneensa romutuspalkkioasiassa virheellistä neuvontaa. Se kertoo tiedotteessaan, että sen aiempi ohjeistus on aiheuttanut haittaa niille hyvässä uskossa toimineille kansalaisille, jotka ovat romuttaneet useampia autoja ja hakeneet useita romutuspalkkioita ennen 25.1.2021, ja joiden osalta muut romutuspalkkiota koskevat edellytykset täyttyvät.

Traficomin mukaan kansalaiset, joille viranomaisen virhe on aiheuttanut vahinkoa, voivat saada korvauksia. Traficomista kerrotaan, että keskustelut Valtiokonttorin kanssa avattiin jo varhaisessa vaiheessa mahdollisten vahingonkorvausvaatimusten varalta.

– Pyydämme anteeksi sitä, että neuvonnastamme on syntynyt haittaa hyvässä uskossa toimineille kansalaisille. Autamme hakijoita valitus- ja vahingonkorvaussasioissa yhteistyössä Valtiokonttorin kanssa, Traficomin autoilijan palveluiden ylijohtaja Kati Heikkinen pahoittelee tiedotteessa.

Lue myös: Porsaanreikä ammottaa apposen auki – yksi sankari hakee Traficomilta suorastaan mammuttimaista romutuspalkkiota

Lakiin tehdyn korjauksen mukaan nippuhakemuksen tehneille voidaan myöntää vain yksi romutuspalkkio. Aiemmin mitään ylärajaa ei oltu määritelty, vaan esimerkiksi kymmenen autoa romuttamalla oli lain mukaan oikeutettu kymmeneen romutuspalkkioon, jolla uudesta autosta olisi saanut 20 000 euron alennuksen ja sata autoa romuttamalla 200 000 euron alennuksen.

Traficom lupaa olla yhteydessä kaikkiin hyvässä uskossa nippuhakemuksen tehneisiin kansalaisiin.

Paljon epäselvyyksiä

Useita romutuspalkkioita eli nippuhakemuksia yhden uuden auton hankintaa varten on hakenut kaikkiaan 323 henkilöä. Yli puoleen nippuhakemuksista liittyy Traficomin mukaan epäselvyyksiä.

  • Yli 40 hakemuksessa on epäselvyyksiä rekisterimerkinnöissä tai romuautojen omistajuudessa.
  • Noin 60 hakemusta ei täytä romutuspalkkion saamisen edellytyksiä esimerkiksi omistajuus- tai haltijuusajan osalta tai siksi, että autoja ei ole vielä romutettu.
  • Noin 70 hakijaa on jättänyt niputushakemuksensa Traficomin oikaistua neuvontaansa. 

Mihin romutuspalkkioita on haettu?

Traficom kertoo, että romutuspalkkioita on haettu yhteensä yli 2 500 kertaa. Näin hakemukset ovat jakautuneet:

  • Yli 1 500 kertaa sähköavusteisen polkupyörän hankintaan.
  • Noin 70 kertaa joukkoliikenteen kausilipun tai liikkumispalvelun hankintaan.
  • Yli 900 kertaa vähäpäästöisen henkilöauton hankintaan.

Romutuspalkkio 2021

Romutuspalkkio on 2 000 euroa, kun se käytetään uuden vähäpäästöisen auton, esimerkiksi sähköauton, hankintaan.

Palkkion voi käyttää myös uuden sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän liikkumispalvelun hankintaan, jolloin palkkio on enintään 1 000 euroa.

Romutuspalkkion myöntämisestä ja valvonnasta vastaa Traficom. Hakemus romutuspalkkiosta on jätettävä viimeistään 31. joulukuuta 2021. Romutuspalkkiota maksetaan 31.3.2022 saakka, ja rahaa on varattu kahdeksan miljoonaa euroa.

Lue myös: Kokeilitko kepillä jäätä, kun hait romutuspalkkiota? Saattaa olla poliisiasia: "Selviä väärinkäytöksiä"

Lähde: Traficom

Tuoreimmat aiheesta

Autot