Lakiin jäänyt porsaanreikä mahdollistaa "yksittäisen henkilön kohtuuttoman hyödyn" – hallitus haluaa korjauksen pikavauhdilla

Hallitus esittää henkilöautojen romutuspalkkiota koskevan lain pikaista tarkentamista siten, ettei palkkioita voisi niputtaa.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus esittää, että henkilöautojen romutuspalkkiota koskevaa lakia tarkennetaan pikaisesti siten, ettei palkkioiden niputtaminen olisi mahdollista.

Joulukuun alussa voimaan astuneessa laissa ei ole määritelty selkeästi ylärajaa tuen enimmäismäärälle, mikä on mahdollistanut useiden romutuspalkkioiden ketjuttamisen ja uuden vähäpäästöisen auton ostamisen teoriassa jopa pelkillä romutuspalkkioilla. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista.

– Lakimuutos varmistaisi sen, ettei yksittäinen henkilö voi saada kohtuutonta hyötyä käyttämällä useita romutuspalkkioita yhden uuden auton hankintaan. Romutuspalkkioiden määrän rajaaminen yhteen varmistaisi myös, että valtion budjetissa romutuspalkkioihin varatut varat riittävät useamman uuden ajoneuvon hankintaan, Liikenne- ja viestintäministeriö toteaa tiedotteessaan.

Vuoden 2021 loppuun asti kestävällä romutuspalkkiokampanjalla on myös tarkoitus piristää koronaviruspandemian vuoksi hidastunutta uusien autojen kauppaa.

Romutuspalkkio 2020–2021

Romutuspalkkio on 2 000 euroa, kun se käytetään uuden vähäpäästöisen auton, esimerkiksi sähköauton, hankintaan. Palkkion voi käyttää myös uuden sähköavusteisen polkupyörän, joukkoliikenteen kausilipun tai joukkoliikenteen matkustusoikeutta sisältävän liikkumispalvelun hankintaan, jolloin palkkio on enintään 1 000 euroa.

Romutuspalkkion myöntämisestä ja valvonnasta vastaa Traficom. Hakemus romutuspalkkiosta on jätettävä viimeistään 31. joulukuuta 2021. Romutuspalkkiota maksetaan 31.3.2022 saakka.

Lähde: Liikenne- ja viestintäministeriö

Lue myös:

    Uusimmat