Virkamiehen twiitistä 4,5 miljoonan euron lasku – nämä sanat tulivat kalliiksi

Autojen romutuspalkkiosotkuun liittyen on jätetty yli 300 korvaushakemusta. Niiden käsittely on viimeistä silausta vailla.

Valtiokonttori on loppusuoralla liikenne- ja viestintäviraston Traficomin romutussotkuun liittyvien korvaushakemusten käsittelyssä.

Valtiokonttorin lakiasiainpäällikkö Pekka Syrjänen kertoo Talouselämälle sähköpostitse, että virasto on saanut asiassa 321 korvaushakemusta. Ratkaisematta on enää neljä hakemusta.

– Uusien hakemusten tulo on ollut hyvin vähäistä viime kuukausina, joten oletamme ja odotamme hakemusten tulon nyt loppuvan, Syrjänen kommentoi.

Väärää tietoa

Korvausten taustalla on Traficomin kansalaisille antama virheellinen tieto siitä, että esimerkiksi sähköauton hankintaan on mahdollista käyttää useita vanhojen autojen romutuksista tulleita palkkioita.

Väärästä tiedosta aiheutui vahinkoa sadoille ihmisille, jotka nyt ovat hakeneet korvauksia. Korvauksia on maksettu valtion varoista tähän mennessä 4 461 000 euroa.

Korvauksia on maksettu hakijoille, jotka ovat hakeneet romutuspalkkioita useista romuautoista. Käytännössä Traficom on maksanut hakijoille korvauksen yhdestä romuautosta ja Valtiokonttori on kuitannut loput.

Romutuspalkkiota on voinut saada esimerkiksi uuden sähköauton hankintaan. Tuki on ollut hankittavan auton käyttövoimasta riippuen 1 000–2 000 euroa.

Joukkoliikennelipun tai sähköavusteisen polkupyörän hankkimiseen palkkio on enintään 1 000 euroa. Romutushakemuksia on jätetty sähköautojen ohella myös sähköpyörien ja jonkin verran joukkoliikennelippujen hankkimiseksi.

"Tavoitteena, että viedään asiat päätökseen"

Päällikkö Mikko Helminen Traficomista kertoo, että romutuspalkkiohakemukset on nyt käsitelty. Nyt virastossa on tekeillä vaikutusarvio romutuspalkkioista.

– Romuajoneuvojen vaikutusarvioselvitys pyritään tekemään tämän vuoden puolella, Helminen sanoo.

Siinä keskitytään esimerkiksi ympäristöarvioiden edistämiseen romutustuen avulla. Helminen ei halua arvioida romutussotkun vaiheita kovin yksityiskohtaisesti.

– Meillä on ollut tavoitteena, että viedään asiat päätökseen. Siinä mielessä olemme hyvässä vaiheessa, hän sanoo.

Kuinka paljon tämä tuli maksamaan veronmaksajille, jos huomioidaan Traficomissa asiaan käytetty työmäärä?

– En osaa sanoa. Minulla ei ole nyt hintatietoja, hän toteaa.

Twiitistä se lähti

Romutussotku sai alkunsa virkamiehen twiitistä, käy ilmi liikenne- ja viestintäministeriön laatimasta selvityksestä.

Ratkaiseva keskustelu tapahtui 27. marraskuuta 2020, kun Twitterissä esitettiin kysymys: 

– Voiko nyt romuttaa 5 autoa ja saada yhteensä 10 000 [euron] tuen sähköauton hankintaan?

Liikenne- ja viestintäministeriön virkamies vastasi tviittiin, että romutuspalkkiota voi hakea useamman kerran, jos lain ehdot täyttyvät.

Vastauksen tarkoituksena oli tuoda esiin, että palkkiota voi hakea useamman kerran, mikäli romuttaa useamman auton ja hankkii yhtä monta uutta autoa, selvityksessä kerrotaan.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Kukaan ei korjannut väärää käsitystä

Viestintätilanne johti ministeriön kannalta epäsuotuisaan tulkintaan. Alkuperäinen kysyjä teki johtopäätöksen, jonka mukaan uuden auton hankintaan voisi käyttää useamman romutuspalkkion. Hän twiittasi tulkintansa. Ministeriössä ei huomattu twiittiä, eikä kukaan oikaissut tulkintaa.

Twitter-keskustelun jälkeen Traficomiin saapui kyselyjä romutuspalkkion niputtamisesta eli usean palkkion hyödyntämisestä yhden auton hankintaan. Viraston virkamiehet päättivät kysyä asiasta tarkennusta ministeriöstä.

– Myös ministeriön virkamiestasolla oli tässä vaiheessa pohdittu tilannetta, että henkilö romuttaisi usean auton ja hakisi useita palkkioita yhden uuden auton hankkimiseksi. Tällöin oli havaittu, että lain 2 §:ssä ei nimenomaisesti kielletä usean palkkion hakemista. Kun liikenne ja viestintäviraston virkamies on ollut yhteydessä ministeriöön, ministeriön virkamies on tuonut esille tämän havainnon, selvityksessä kerrotaan.

Twiittiä seuranneet virheelliset ohjeistukset kansalaisille johtivat lopulta mittavaan sotkuun romutuspalkkioiden hakemisessa ja korvausten maksamiseen useita autoja romuttaneille.

Osaan hakemuksista liittyy epäilyjä epäselvyyksistä. Traficom on tehnyt poliisille kymmenen tutkintapyyntöä romutuspalkkiohakemuksista. Kyse on hakemuksista, joissa romutuspalkkiota on haettu useasta romutettavasta autosta.

Romutuspalkkion tavoitteena on vähentää liikenteen päästöjä ja uudistaa Suomen ajoneuvokantaa.

*Korjaus kello 17.38: Poistettu virheellinen Traficom-sana otsikosta. Kyseessä oli Liikenne- ja viestintäministeriön virkamies.

Lue myös:

    Uusimmat