Perinteiset puiset pitkospuut ovat vaihtuneet monissa kansallispuistoissa metallisiin. Metsähallituksen luontopalveluiden virkistyskäyttöpäällikkö Pekka Sulkava kertoo, mistä muutoksessa on kyse.
Vaeltaja voi kohdata yllättävän näyn Suomen luontoreiteillä, kun perinteisten puisten pitkospuiden sijalle on vaihtunut rautaiset korvikkeet. Muutokselle on kaksi hyvää syytä.
– Ensinnäkin metalliset pitkospuut ovat elinkaariajattelun mukainen kustannusasia, kertoo Sulkava. Puiset pitkospuut kestävät käyttöä seitsemästä kymmeneen vuoteen, metalliset kestävät huomattavasti pidempään. Rautaisilla reiteillä varmistetaan, että maastossa voidaan kulkea, vaikka rahatilanne notkahtaisi.
Toinen syy muutokselle on ympäristönsuojelu.
– Rautaratkaisulla varmistetaan alueiden suojelutavoitteet, sanoo Sulkava. Leveämpi reitti varmistaa sen, että reitillä myös pysytään, eikä sen vierestä kuljeta. Myös kasvusto reitin alla pääsee kasvamaan vapaasti.
Onko maisema pilalla?
Ensimmäiset metalliset pitkospuut on rakennettu Ylläkselle vuonna 2011. Nyt rautareittejä löytyy ympäri Suomea. Hiljattain Pallas-Ylläksen Varkaankurunreitti on saatu valmiiksi, mikä on nostanut keskustelun uudelleen pinnalle.
Sulkava myöntää, että puiset pitkospuut on tunnettu ja kaunis osa suomalaista luontomaisemaa. Maiseman pilaamisesta on tullut myös valituksia luonnossa kulkijoilta. Erityisesti leveämmät kulkureitit ovat herättäneet keskustelua siitä, että maisema on muuttunut liian teolliseen suuntaan.
Sulkavan mukaan palaute on kuitenkin ollut pääosin positiivista, eikä negatiivista palautetta juurikaan enää tule.
– Ehkä kulkijoiden silmä on tottunut näkymään. Metalli maastoutuu myös hyvin ympäristöön, kun heinät mahtuvat kasvamaan sen väliköistä, arvioi Sulkava.
Sulkava kertoo metallireittien saaneen kiitosta hyvästä pidosta. Puiset pitkospuut ovat sateen jälkeen huomattavasti liukkaammat, mikä lisää turvallisuusriskiä. Metalli ei myöskään pidä ääntä puun tapaan.
– Mukavampihan se on kävellä, kun ei tarvitse miettiä, pysyykö pitkoksen päällä, hän sanoo.
Moni ulkoilee myös koiran kanssa, ja Sulkavan mukaan uusilla levennetyillä reiteillä on huomioitu myös karvakavereiden kulkemisen mukavuus tassuille.