Suomeen broilertuotteita valmistavilla tehtailla tavataan vakavia työelämän oikeuksien loukkauksia Thaimaassa. Velkaisilta työntekijöiltä oli suurimmassa osassa tehtaita takavarikoitu henkilökohtaisia asiakirjoja, kuten passeja ja työlupia.
Finnwatchin ja Swedwatchin tänään julkaistu tutkimus paljastaa Thaimaan broilerteollisuuden karut työolot.
– Kohtuuttomat rekrytointiin liittyvät maksut yhdistettynä työntekijöiden henkilökohtaisten asiakirjojen takavarikoimiseen viittaavat pahimmillaan pakkotyöhön, sanoo Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.
Finnwatch tutki neljän thaimaalaisen broileria tuottavan yrityksen tehtaita Thaimaassa. Tehtaat kuuluvat Charoen Pokphand Foods (CPF)-, Laemthong-, Centaco- ja Saha Farms -konserneihin. S-ryhmän, Lejoksen, Sodexon ja Finduksen tuotteisiin broileria tuottava CPF erottui edukseen, vaikka senkin tehtailta tavattiin ongelmia muun muassa sosiaaliturvaan liittyen.
Mielivaltaisia päätöksiä palkoista
Työoloiltaan heikommilla tehtailla ongelmia oli enemmän. Esimerkiksi Centaco-konserniin kuuluvalla tehtaalla työvoimavälittäjät tekevät mielivaltaisia pidätyksiä työntekijöiden palkoista. Laemthong-konserni on jäänyt oikeudessa kiinni työntekijöiden työlupiin ja viisumeihin liittyvistä väärennöksistä, ja Saha Farms -yhtymään kuuluva tehdas peri työntekijöiltä maksuja työvälineiden käytöstä.
Työoloiltaan heikoimpien yritysten tuotteita Suomessa markkinoivat Snellman, TTM Food Import, Dencon Foods ja Euro Poultry.
– Työntekijät raportoivat hyvin samanlaisia ongelmia lähes kaikilla tutkituilla tehtailla. Näyttää selvältä, että lihatuotteiden maahantuojien työoloja koskeva valvonta on pettänyt, Vartiala sanoo.
Finnwatchin selvityksen mukaan useat thaimaalaista broileria maahantuovat yritykset asettavat alihankintaketjulleen ihmisoikeuksia koskevia vastuullisuusvaatimuksia. Vaatimukset ovat kuitenkin usein epämääräisiä eikä niiden toteutumista valvota uskottavasti.
Päättäjien vastuu asiassa
Kuluttajan on vaikea selvittää lihantuotannon vastuullisuutta, eikä asiakas usein edes tiedä syövänsä Thaimaasta tuotua broileria. Prosessoiduissa tuotteissa lihan alkuperää ei tarvitse kertoa.
Kuluttajien vastuun sijaan Finnwatch peräänkuuluttaakin päättäjien vastuuta.
– Thaimaalainen broileri on jälleen yksi esimerkki siitä, että yrityksille tulee asettaa sitova ihmisoikeuksia koskeva huolellisuusvelvoite. Työelämän oikeuksien kunnioittaminen tulisi huomioida elintarviketurvallisuutta koskevan laadun rinnalla.
Huolestuttavin tilanne on niillä yrityksillä, jotka eivät kerro avoimesti alihankkijoitaan. Kansainvälinen Subway-ketju oli ainoa yritys, joka ei kertonut edes mistä maasta sen markkinoima broiler tulee. Kaikkia thaimaalaista broileria tuottavia alihankkijoita ei saatu selville myöskään Dr. Oetker Suomen ja Finduksen osalta.