Uusi suomalainen kasvuyritys Finn-Ed Hub aikoo kerätä kaikki suomalaiset korkeakoulut yhteen verkkopalveluun, jolla on tarkoitus houkutella Suomeen kolmen vuoden aikana jopa 100 000 ulkomaista tutkinto-opiskelijaa, kirjoittaa Kauppalehti.
Finn-Ed Hub -niminen yritys markkinoi suomalaista koulutusta Aasiassa muun muassa sosiaalisen median kautta. Suunnitelmana on suunnata viesti esimerkiksi kiinalaisen WeChatin 800 miljoonalle käyttäjälle.
Projektin tarkoituksena on luoda koulutusviennistä yksi Suomen merkittävimmistä vientituotteista. Pääkohdemarkkinana Fin-Ed Hubilla on Aasia ja erityisesti Kiina.
Projektiin neuvonantajaksi on lähtenyt myös Rovion entinen markkinointijohtaja Peter Vesterbacka.
Vesterbackan mukaan sadantuhannen kansainvälisen opiskelijan mukanaan tuoma rahavirta esimerkiksi lukukausimaksujen ja elinkustannusten kattamisen muodossa olisi yhteensä enemmän kuin valtiolla nykyisellään kuluu korkeakoulujen ylläpitämiseen vuodessa.
Vesterbacka kiinnostui Kauppalehden mukaan projektista, koska Fin-Ed Hub rakentaa edellytyksiä tulevaisuuden kansainvälistymiselle.