Arabian keramiikkatuotannon siirtyminen ulkomaille saattaa merkitä Suomessa tuotettujen astioiden arvon nousua, arvioivat astiakauppiaat.
Arabia-brändin omistava Fiskars kertoi alkuviikosta lopettavansa Arabian Helsingin tehtaan toiminnan ja siirtävänsä tuotannon ulkomaille.
Helsingissä toimivat astiakauppiaat arvioivat olevan mahdollista, että Suomessa aiemmin valmistettujen Arabian keramiikkatuotteiden arvo nousee muutoksen myötä.
– Eniten Arabian vanhojen astioiden arvoon vaikuttaa niiden saatavuus. Niin kauan, kun niitä löytyy, pysyvät hinnat kohtuullisina. Sitten jossakin kohtaa alkaa tulla vaihe, jossa on vaikea löytää täydennyksiä vanhoihin Arabian astiastoihin. Se on kohta, jossa hinnat alkavat nousemaan, sanoo kauppias Tiina Westerlund Astialiisasta.
Astiataivaan Tuulikki Räikkönen arvioi, että etenkin Arabian Suomessa tuotettujen keräilyastioiden arvo saattaa nousta nopeamminkin.
– (Arvon nousu) menee paljon muoti-ilmiöiden mukaan. Se voi tapahtua vuodessa siitä, kun jonkun astian teko on lopetettu.
"Tehtaan lopetus tunnetasolla sokki"
Arabian astioiden kysynnän taustalla on Westerlundin mukaan niiden suomalaisuus. Hän kuvaileekin Helsingin tehtaan lakkautusta sokiksi.
– Arabia on ollut yksi tuotemerkeistä, joka on jatkuvasti ollut yksi arvostetuin juuri suomalaisena, jolla on suomalaiset juuret ja historia. Kyllähän tämä ihan omalla tavallaan ihan tunnetasollakin on sokki.
Kysytyimmät astiat jo tuotannosta poistuneita
Tällä hetkellä kysytyimpiä jo tuotannosta poistettuja Arabian astiastoja ovat Westerlundin ja Räikkösen mukaan muun muassa Tutti Frutti, Pomona ja käsin maalattu Valencia.
Räikkönen kertoo myös muumimukien suosion olevan vankka. Uudempiakin, 1980- ja 1990-luvulla tuotettuja astioita kysellään.
Sen sijaan nykytuotannossakin oleva Birger Kaipiaisen suunnittelema Paratiisi-astiasto tekee edelleen kauppansa.
– Se on laadukas, hieno astiasto, joka on palvellut pitkään. Sehän on suunniteltu jo 1970-luvulla ja edelleen meidän juhlapöydissä palvelee, Westerlund kertoo.
Fiskars itse ei kertomansa mukaan seuraa tuotteidensa jälleenmyyntiarvoja, mutta yrityksen viestintäpäällikkö Kaisa Rajala sanoo, että arvokkaiksi nousevat usein jo tuotannosta poistuneet sekä tuotantoaikanaan suositut tuotteet.
– Esimerkiksi astiat, jotka tuovat mieleen oman lapsuuden, ovat usein suosittuja huutokauppafoorumeilla.