Kaupunkitulvia yritetään saada kuriin kehittämällä uudenlaisia vettä läpäiseviä päällystemateriaaleja. Teknologian tutkimuskeskus VTT tutkii erilaisten päällysteiden veden läpäisykykyä Espooseen rakennetulla koekentällä.
Kaupungit rakennetaan yhä tiiviimmiksi ja kaikki pinnat päällystetään. Kun tulee rankkasade, vedet eivät pääse imeytymään mihinkään ja seurauksena on tulva. Yksi ratkaisu tähän ongelmaan ovat vettä läpäisevät päällysteet. Niitä testataan Espoossa sijaitsevalla parkkialueella.
– Tässä on erilaisia pintoja ja rakenteita ja ne kaikki läpäisevät vettä. Tässä on betonikiveyksiä sidotulla ja sitomattomalla saumalla ja sitten on avointa asfalttia ja läpäisevää betonia, luettelee VTT:n tutkija Hannele Kuosa.
Päällysteiden talvikestävyys selvitetään
Erot eri materiaalien veden läpäisevyydessä käyvät selviksi jo yksinkertaisella kokeella, kaatamalla vettä pinnalle ja seuraamalla sen imeytymisvauhtia.
Toki Espoossa tehdään tarkempiakin mittauksia ja käytetään lukuisia erilaisia tutkimusmenetelmiä. Parkkipaikalle on asennettu myös kosteus- ja lämpötilamittareita ja kameroita. Erityisesti halutaan selvittää, miten eri materiaalit kestävät talviolosuhteita.
– Me tutkimme tässä nimenomaan talvikäyttäytymistä ja -kestävyyyttä ja näiden routimisominaisuuksia, kun näissä on huokoisuutta eri tavalla kuin tavallisissa pinnoitteissa ja päällysteissä, selittää Kuosa.
Talvisateet ja kaupunkitulvat yleistyvät
Ilmastonmuutoksen myötä meille Suomeen on luvassa lisää sateita ja varsinkin entistä runsaampia talvisateita. Talvella sadetta eri olomuodoissaan tulee tämän vuosisadan lopulla noin 10-40 prosenttia nykyistä enemmän. Kaupunkitulvat siis todennäköisesti lisääntyvät ja niihin on varauduttava. Kaupungit ovat erittäin innostuneita ottamaan käyttöön läpäiseviä päällystemateriaaleja.
– Vesi pitää saada mieluummin imeytettyä paikallisesti. Silloin se ei mene viemäreihin. Ilmastonmuutoksen vuoksi vesimäärät, sademäärät ja rankkasateet lisääntyvät ja se tulee entistäkin tärkeämmäksi jatkossa, uskoo Hannele Kuosa.
Läpäisevät päällystemateriaalit soveltuvat moniin kohteisiin.
– Melkein mihin vaan, missä ei ole liikaa liikennettä ja raskasta liikennettä. Nämä sopivat esimerkiksi parkkipaikoille, pyöräteille, pihakaduille, urheilukentille, reuna-alueille, listaa Kuosa.
Espoon tutkimusalueella läpäisevien materiaalien ominaisuuksia selvitetään ainakin kahden vuoden ajan.