Käytätkö sinäkin näitä keinoja autokaupoilla? Myyjä paljastaa tutuimmat temput – "Ehkä erikoisin oli se, kun asiakas sanoi, että..."

Asiakkaiden käyttämät strategiat oman menopelin vaihtoarvon nostamiseksi ovat automyyjien tiedossa. Kierot autokauppiaat ovat toki oma lukunsa, mutta myös asiakkaat saattavat yrittää erilaisia kikkoja. Toisinaan asiakkailla voi myös olla aitoja harhaluuloja auton todellisesta kunnosta. Automyyjä kertoo Kamuxin tiedotteessa keinot, joilla parasta mahdollista hintaa kannattaa oikeasti metsästää.

Kun autoaan vaihtamassa oleva kuluttaja on vetänyt ostohousut kainaloihinsa asti, on tehtävälistalla yleensä myös oman auton vaihtohyvityksen maksimointi.

Olemme kertoneet aiemmin erilaisista keinoista, joilla omasta autostaan saatavaa hintaa on mahdollista hinata ylöspäin. Omakohtaista kokemusta suomalaisten autoilijoiden käyttämistä taktiikoista on esimerkiksi vaihtoautoketju Kamuxin automyyjällä Matias Hautalalla.

Hautala kertoo Kamuxin tiedotteessa, että vaihtoautosta maksettavaan hyvitykseen aidosti vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa se, jos auto on juuri huollettu ja esimerkiksi vaihdettu uudet renkaat alle.

Autoon hankittujen lisävarusteiden määrä voi vaikuttaa hintaan, mutta on myös varusteita, joilla ei ole rahasta puhuttaessa erityistä merkitystä, kuten esimerkiksi uusi laturi.

Vaihtoautoista maksettavat hinnat ovat tällä hetkellä korkeammalla tasolla kuin vuosiin. J. Rinta-Joupin sisäänostotilastot paljastavat käytettyjen autojen keskimääräisen hankintahinnan nousseen noin vuodessa jopa 10 prosentilla, mikä tarkoittaa keskimäärin noin 2 000 euroa tavallista korkeampaa sisäänostohintaa.

Kuulostavatko nämä kikat tutuilta?

Kaikenlaisia yrityksiä Kamuxin Hautalan mukaan on tullut vastaan, ja toiset niistä ovat myös jääneet yrityksiksi.

– Monesti kuulee sitä, kuinka hintaa yritetään hilata ylös asialla, jonka lähtökohtaisesti pitäisi olla kunnossa, Hautala toteaa tiedotteessa.

Hautalan mukaan asiakas voi esimerkiksi yrittää nostaa auton arvoa toteamalla, että tuulilasi oli ollut halki kiveniskemistä, mutta nyt lasi on vaihdettu ehjään. Auton peseminen juuri ennen liikkeeseen tuomista ei sekään ole automyyjän silmissä hyvitysarvoa nostava tekijä.

– Ehkä erikoisin, mitä olen kuullut, oli se, kun asiakas sanoi kerran, että ei autoliikkeen ostamassaan autossa tarvitse miettiä katetta lainkaan vaan ainoastaan myydyissä autoissa, Hautala muistelee.

Miten itse suhtautuisit samoihin asioihin?

Hautalan mukaan ihmisillä voi olla myös harhaluuloja sen suhteen, mikä on hyvin pidetty auto. Myyntipuhe voi olla asiakkaankin suunnalta kova, vaikka huoltoja ei ole tehty ajallaan, renkaat ovat finaalissa tai penkit kunnostusta vailla.

– Suosittelen käymään auton huolellisesti ja realistisesti läpi ennen liikkeeseen tuloa. Miten itse ostaessa suhtautuisit samoihin asioihin? Tämä on hyvä näkökulma myös autoa myydessä, Hautala vinkkaa.

Lähteet: Kamux, J. Rinta-Jouppi

Lue myös:

    Uusimmat