Vaihtoautoketju toivoo kovasti, ettet uskoisi näitä "myyttejä" käytetyistä autoista

Vaihtoautoketju Kamux kertoo tiedotteessaan, minkälaisia oletuksia asiakkaat saattavat toisinaan tehdä autokaupoilla. Toisinaan hälytyskellojen on ilman muuta hyvä antaa soida, mutta tietyissä tilanteissa voi olla järkevääkin pyrkiä kurkistamaan ilmoituksessa listattujen tietojen taakse. Mutta kuten olemme aiemminkin varoittaneet, ei autokaupoilla kannata unohtaa, että automyyjänkin tehtävä on myydä.

Kamuxin jälkimarkkinointipäällikkö Tero Mänty listaa yhtiön tiedotteessa neljä käytettyihin autoihin liittyvää "myyttiä", jotka eivät välttämättä aina pidä paikkaansa.

Aivan ensimmäiseksi Mänty muistuttaa, että jokainen auto on yksilö, eivätkä mittariin kertyneet kilometrit kerro kaikkea auton kunnosta. Ajomäärä on ehdottomasti syytä huomioida, koska sillä on suuri vaikutus auton arvoon, mutta kaikki kilometrit eivät ole kulumisen kannalta samanarvoisia. Mänty huomauttaakin, että vähemmän ajettu ei aina ole enemmän ajettua yksilöä paremmassa kunnossa.

Yksi kuljettaja voi esimerkiksi ajaa päivittäin töihin mukulakivikatuja pitkin reittiä, jonka varrella pysähdyksiä ja lähtöjä risteyksistä kertyy paljon. Toinen taas voi käyttää tasaista maantietä ja pysähtyä risteykseen vain pari kertaa. Ensimmäisen auton alusta ja moottori kuluvat todennäköisesti paljon jälkimmäistä enemmän, Mänty sanoo.

Lisäksi hän kehottaa olemaan säikähtämättä pitkältä vaikuttavaa huoltohistoriaa tai korjauskuittien tavallista suurempaa määrää.

– Tätäkin tilannetta kannattaa tutkia vähän tarkemmin ja katsoa, millaisia toimenpiteitä on tehty ja millaisella aikajänteellä.

"Yhdelläkin omistajalla ollut auto voi olla huolimattomasti pidetty"

Jos esimerkiksi kohtalaisen uusi auto on ehtinyt olemaan jo usealla omistajalla, saattavat ostajakandidaatin hälytyskellot soida. Aiempien omistajien määrästäkään ei kannata Männyn mukaan tehdä liian mustavalkoisia johtopäätöksiä.

– Vain yhdelläkin omistajalla ollut auto voi olla joko hyvin tai huolimattomasti pidetty, hän muistuttaa tiedotteessa.

Männyn mukaan autokaupoilla voi törmätä myös ajatukseen, että työsuhdeautona ollut ajoneuvo olisi automaattisesti yksityisomistuksessa ollutta vastaavaa autoa huonommin pidetty.

– Tästä itselläni on erilainen käsitys, sillä usein juuri leasingautoja on käytetty vuosihuolloissa hyvin täsmällisesti. Myös korjaukset hoidetaan pääsääntöisesti matalalla kynnyksellä, koska kulut eivät vaikuta omaan talouteen, Mänty perustelee näkemystään.

Lähde: Kamux

Lue myös:

    Uusimmat