Moni on saanut kokea pitkiä hetkiä Keilaniemessä ruuhka-aikaan. Viittä vaille valmiin tunnelin on tarkoitus helpottaa kärsimystä, sille liikenne painuu maan alle.
Itse tunnelia ei kuitenkaan rakennettu liikenteen vuoksi.
Minkä takia tunneli tehtiin?
– Jotta Keilaniemen aluetta saadaan kehitettyä yhdessä Tapiolan ja Otaniemen kanssa, kertoo rakennuspäällikkö Hannu Lehtikankare Espoon kaupungilta.
Vähemmän liikennevaloja, enemmän asuntoja
Tunneli poistaa alueelta kolmet nykyiset liikennevalot. Tämän itsessään pitäisi sujuvoittaa liikenteen kulkua.
– Samoin asumiselle on paremmat edellytykset, kun meluhaitat pienenevät. Uusien asuintalojen rakentaminen ei olisi mahdollista, jos Kehä ykköstä ei olisi laitettu tunneliin.
Noin 100 miljoonaa euroa maksanutta tunnelia alettiin rakentaa vuonna 2016 ja sen valmistuminen mahdollistaa tunnelin betonikannen päälle rakennettavan puistoalueen sekä tornitaloja tunnelialueen reuna-alueelle.
– Tunnelin sisällä alkaa olla lähes valmista, vaikka ulkopuolella rakennustyöt vielä jatkuvatkin. Loputkin rakennustyöt saadaan vuoden loppuun mennessä valmiiksi.
Espoon kaupunki maksoi Lehtikankareen mukaan koko lystin itse.
Kesäkuussa käyttöön
Liikenteen pitäisi käynnistyä jo kesäkuun aikana.
– Tällä hetkellä liikennemäärä Kehä ykkösellä on 35 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Espoon kaupungin ja Väyläviraston yhteishankkeessa on rakennettu 460 metriä pitkä tunneli, jota pitkin Kehä I:n liikenne tulee pian kulkemaan Keilaniemessä.
Tunneli tehtiin kerralla lopulliseen pituuteen, vaikka rakennushankkeen piti sisältää vain puolikas tunneli.
– Tulee vähemmän haittaa sekä asukkaille että liikenteelle, kun tehdään kerralla valmiiksi.
Tunnelihankkeessa valettiin noin 70 000 kuutiota betonia. Määrä on melkoinen.
– Sitä voi verrata vaikka siihen, että isoa vesistösiltaa tarvitaan 10 000 - 15 000 kuutiota betonia. Meidän tunnelihanke on betonimäärältään yksi Suomen suurimmista, mitä viime vuosina on rakennettu.
Tunnelin alla Länsimetro
Tunnelia varten louhittiin mittava määrä kalliota.
– Hankkeen aikana louhittiin noin 300 000 kuutiota kalliota.
Omat haasteensa louhinnalle on tehnyt se tosiasia, että tunnelimaan alla kulkee Länsimetro. Louhintaa on siis jouduttu yhteensovittamaan metroliikenteen kanssa.
– Se tarkoittaa sitä, että on pitänyt seurata hyvin tarkkaan tärinöitä, mitä aiheutuu. Saimme kyllä suurimman osan louhittua jo ennen metron henkilöliikenteen alkamista – se helpotti.
Tänään mahdollisuus käydä kohteessa
Tänään keskiviikkona kuka tahansa voi vierailla tunnelin ensiesittelyssä klo 16 - 19 välillä. Tunneliin saapuminen tapahtuu bussikuljetuksilla Keilaniemen metroaseman vastapäiseltä pysäkiltä Keilaniementiellä (Keilaniementie E2032). Tunnelille ei ole mahdollista saapua jalkaisin tai omalla ajoneuvolla.
Tältä tunnelialueella pitäisi näyttää, kun kaikki on valmista. Katso virtuaaliesitys: