Keke Rosbergin MM-voiton 1982 taustalla koettiin ennennäkemätön arvonalennus – "Koko hänen urallaan ei ollut koskaan pyydetty vastaavaa"

Tapahtumarikas F1-kausi 1982 muistetaan Suomessa ennen kaikkea Keke Rosbergin voittamasta maailmanmestaruudesta, mutta taustalla kuskilegenda Niki Lauda joutui puremaan hammasta ennennäkemättömän pyynnön edessä.

F1-toimittaja Maurice Hamiltonin pian suomeksi ilmestyvässä kirjassa Niki Lauda – Formulalegendan elämäkerta (Minerva Kustannus) kerrotaan tarina McLarenin näkökulmasta kauden 1982 ratkaisuvaiheessa.

Kauden 1982 nähtiin peräti 11 eri kisavoittajaa. Lisäksi kuskeista Gilles Villeneuve sai surmansa Belgian GP:n ulosajossa ja Riccardo Paletti Kanadan GP:n lähdössä tapahtuneessa onnettomuudessa.

Villeneuven tallikaverina Ferrarilla kauden aloittanut Didier Pironi puolestaan vammautui pysyvästi Saksan aika-ajojen onnettomuudessaan eikä pystynyt jatkamaan mestaruustaisteluaan kauden loppuun.

Kauden viimeistä edellisen, Italian Monzan kisan jälkeen Rosberg johti MM-sarjaa yhdeksällä pisteellä ennen McLaren-kuski John Watsonia. Lauda pudonnut jo 12 pisteen päähän Rosbergilta, mutta hänen kohdallaan protesti Belgian GP:n kolmostilan hylkäyksestä piti hänen MM-toiveitaan yhä elossa.

McLaren ei kuitenkaan kohdellut kuskejaan tasavertaisesti viimeisessä kisassa Las Vegasissa.

Ron Dennis pamautti Laudalle tallimääräyksen

Tuohon aikaan MM-osakilpailuvoitosta sai yhdeksän pistettä, joten Rosbergin jääminen kuuden parhaan ulkopuolelle olisi vielä Watsonille ja toisaalta myös Laudalle mahdollisuuden mestaruuden varmistamiseen kisan voitolla.

Kaksi maailmanmestaruutta tuohon mennessä voittaneelle Laudalle tehtiin kuitenkin selväksi, ettei hänelle annettaisi McLarenin puolesta apua mestaruustaistelussa.

– Asetelma oli erittäin mielenkiintoinen. Monella kuskilla oli vielä mahdollisuus mestaruuteen. Keken lähtökohdat olivat parhaat, mutta sekä minulla että Nikillä oli vielä saumoja ohittaa hänet, Watson muistelee kirjassa.

– Käsittääkseni Ron (Dennis) puhui Nikille lauantai-iltana ja sanoi: ”Fakta on se, että Johnilla on sinua paremmat mahdollisuudet mestaruuteen. Jos hän on takanasi, päästätkö hänet ohitsesi?”

– Toisin sanoen Nikiä pyydettiin olemaan tukkimatta tietäni, jos tuollaiseen tilanteeseen päädyttäisiin, Watson kertoo.

Lähtöruudukossa Rosberg oli kuudes, Watson yhdeksäs ja Lauda vasta 13:s.

Lauda häipyi kisapaikalta välittömästi

Laudalle pyyntö oli ennennäkemätön. Monikaan ei uskonut, että hän voisi saada palautettua Belgiassa vietyjä neljää pistettä, mutta samalla tallimääräys tarkoitti MM-mahdollisuuksien lopullista hautaamista.

– Niki ei oikein tiennyt, mitä siitä pitäisi ajatella. Koko hänen uransa aikana häneltä ei ollut koskaan pyydetty mitään vastaavaa, Watson selvittää.

–  Niki ei ollut ihan tajunnut sitä, ettei Ron välittänyt piiruakaan minusta tai hänestä ihmisenä. Häntä kiinnosti vain McLaren, ja niin se oli ollut koko sen ajan, kun hän oli ollut tallissa. Talli oli hänelle ihmisiä tärkeämpi. Yhtäkkiä Nikiä pyydettiin ikään kuin astumaan sivuun.

(juttu jatkuu videon jälkeen)

Laudan lopullinen nöyryytys kuitenkin vältettiin, sillä Watson pystyi ajamaan omin avuin mukaan kärkitaisteluun.

– Tulin toiseksi, mutta viides sija riitti Kekelle mestaruuteen. Niki joutui keskeyttämään moottoriongelmien takia, mutta luulen, ettei hän ollut ollut kovin innostunut tuossa kisassa ajamisesta, Watson jatkaa.

– Kun kisa oli ohi, Nikiä ei näkynyt missään, hän oli kadonnut. Hänen kisansa taisi loppua jo lauantai-iltana.

Lue myös:

    Uusimmat