Kela kehitti vuonna 2018 sähköisen B-lausunnon, joka oli tarkoitus integroida laajasti potilastietojärjestelmiin. Valitettavasti systeemi ei näytä toimivan.
Paperiset lausunnot pidentävät Kelan käsittelyaikoja ja saattavat huonontaa niiden laatua.
18 prosenttia kaikista vuosittaisesta noin 700 000:sta lääkärin B-lausunnoista tulee Kelaan sähköisenä.
– Se on pettymys. Eikä todellakaan kuulosta nykyajalta, toteaa Kelan johtava ylilääkäri Janne Leinonen.
B-lausunto on selvitys potilaan sairaudesta ja sen hoidosta, toimintakyvystä, ennusteesta tai jatkosuunnitelmasta, kuten kuntoutuksen tarpeesta.
Asiakas tarvitsee ajantasaisen B-lausunnon hoitavalta lääkäriltä, kun hän hakee Kelasta etuuksia.
"Hyvin turhauttavaa kaikille"
Toisin kuin resepteissä, joissa sähköisyys tapahtuu, lääkärinlausuntojen suhteen kädet ovat vapaammat.
Edelleen sadat tuhannet lausunnot liikkuvat paperisina tai faksattuina, tai jopa kertaalleen tietokoneesta printattuina, uudelleen skannattuina ja sähköpostin liitetiedostona lähetettyinä.
– Se on hyvin turhauttavaa kaikille, toteaa Leinonen.
Kela kehitti vuonna 2018 sähköisen B-lausunnon, joka oli tarkoitus integroida laajasti potilastietojärjestelmiin.
– Haimme laatua. Tarkoituksena oli, että lääkärit välittäisivät kaiken sen tarpeellisen tiedon etuuden hakijoista, jotta päätös olisi mahdollisimman hyvä.
Järjestelmä ei ole kuitenkaan helpottanut lausuntojen kirjaamista, minkä vuoksi sen käyttöastekaan ei ole kovin korkea.
– Nykyinen sähköinen B-lausunto on kovin hankala käyttää ja se vie paljon aikaa.
Lähetä vinkki!
Sosiaali- ja terveyssektorin aiheisiin erikoistunut toimittaja Joonas Lepistö avaa yhteiskunnan ajankohtaisia teemoja. Asiantuntijoiden ja kansalaisten kokemusten kautta Lepistö kertoo, missä tilassa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat.
Juttuvinkit joonas.lepisto@mtv.fi.
Pidemmät käsittelyajat ja laatu saattaa kärsiä
Mitä paperimäärästä sitten seuraa?
– Asiakkaalle se tarkoittaa sitä, että käsittelyajat ovat hieman pidemmät.
– Ja jos lääkärit kokevat lausuntojen laatimisen kovin vaikeaksi, silloin lausuntojen laatu saattaa kärsiä ja tärkeää tietoa voi jäädä välittämättä.
Leinosen mukaan sähköinen B-lausunto tarvitsee päivittämistä ja sitä parhaillaan tehdään.
– Nyt painopiste on nopeus ja helppous. Uusi, vuonna 2026 käyttöön otettava yhdistetty sähköinen B/C-lausunto on lyhyempi.
– Toivon, että pystymme luomaan voimakkaat kannustimet sen käyttöönottoon.
Artikkelia muokattu 23.1. klo 17.05: Kela korjaa antamiaan lukuja: Viime vuonna 18 prosenttia näistä lausunnoista tuli Kelaan sähköisenä, 8 prosentin sijasta. Lisäksi viime vuonna B-lausuntoja oli puolen miljoonan sijasta noin 700 000 kappaletta.