Syöpäpotilaan epätoivo jäi Mika Wallinin mieleen – näin apteekit joutuvat metsästämään puuttuvia lääkärinlausuntoja

B-lausunto ei koskaan saapunut Kelaan. Lääkärin tekemiä korvaushakemuksia Kelalle joudutaan selvittelemään apteekkien toimesta ympäri Suomea ja sitä tapahtuu yllättävän paljon, toteaa apteekkari MTV Uutisille.

– Apteekit ympäri Suomea metsästävät lausuntoja, jotta korvattavuus saadaan järjestymään asiakkaalle. Sitä tapahtuu yllättävän paljon, sanoo Kauhavalla työskentelevä apteekkari Mika Wallin.

Miksi näin tapahtuu?

– Tietääkseni useimmiten syynä tässä on vika sähköisessä tiedonsiirrossa. Tai sitten lausunto on jäänyt lähettämättä inhimillisen unohduksen vuoksi tai kiireelliseksi tarkoitettu hakemus onkin lähtenyt paperipostina eikä turvasähköpostilla.

Välillä lääkäriä on vaikea tavoittaa

Wallin toivoo parempia yhteyksiä apteekkien ja lääkärien välillä.

– Nykytilanteessa olisi parannettavaa ympäri Suomea apteekkien ja terveyskeskusten välisten yhteyksien parantamisessa. Välillä lääkäriä on vaikea tavoittaa ja kysymykset joudutaan kierrättämään hoitajan kautta.

Wallin lisää, että B-lausuntojen suhteen hoitaja on hyvä taho, mutta lääkkeiden yhteisvaikutusten ja annosten tarkistamisessa olisi paras saada suoraan lääkäriin yhteys.


Lähetä vinkki!

Sosiaali- ja terveyssektorin aiheisiin erikoistunut toimittaja Joonas Lepistö avaa yhteiskunnan ajankohtaisia teemoja. Asiantuntijoiden ja kansalaisten kokemusten kautta Lepistö kertoo, missä tilassa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat.

Juttuvinkit joonas.lepisto@mtv.fi.

Syöpäpotilaan epätoivo vaihtui helpotukseksi

Kyseisestä ilmiöstä Wallinin mieleen on parhaiten jäänyt tilanne, kun syöpäpotilas tuli hakemaan kallista lääkettä ja korvattavuutta ei ollut myönnetty eli käytännössä lausunto ei ollut koskaan saapunut Kelaan asti. 

Wallin sai kiinni hoitajan ja hakemus lähetettiin Kelaan. Korvaus saatiin nopeasti saman päivän aikana ja potilas sai lääkkeensä.

Lue lisää:

 

Lue myös:

    Uusimmat