Eilen pääministeri Sanna Marin kritisoi Kelaa siitä, että sen toimipisteitä ollaan sulkemassa juuri kun ihmiset tarvitsevat työttömyystilanteisiinsa ratkaisuja.
Kelan pääjohtaja Outi Antila kertoi MTV Uutisten livessä, että tosiasiassa toimipisteitä ei ole suljettu, vaan ainoastaan asiointimallia on muutettu. Hänen mukaansa viestinnässä on tapahtunut väärinkäsitys.
– Asiakkaat otetaan nyt vastaan ajanvarauksella, jolloin heidän ei tarvitse olla siellä ruuhkaisissa toimipaikoissa jonottamassa, Antila sanoi.
Lue myös: Uutta tutkimustietoa: Veriryhmä vaikuttaa koronaan sairastumiseen
Ensisijaisesti asiointi on siirretty nettiin ja puhelinpalveluun, jonka kapasiteettia on nostettu kolminkertaiseksi.
– Kelan ovissa on lueteltu tarkasti ne numerot, joihin voi soittaa, Antila kertoo.
Hänen mukaansa apua saa tarvittaessa aina kasvotusten, ja kiireellisen ajan asiakaspalvelijalle saa usein jo samalle päivälle.
Kelan 7 600 työntekijästä noin 5 000 on tällä hetkellä etätöissä. Antilan mukaan käytännöllä pyritään suojaamaan niin asiakkaita kuin henkilökuntaakin koronapandemialta.
Kela on varautunut valtavaan hakemusruuhkaan.
–Jos luvut pysyvät tuollaisina, tarvitsemme noin tuhat uutta työntekijää tilapäisesti. Osa työntekijöistä tulee talon sisältä, sitten rekrytoidaan uusia, Antila sanoi.