Kela sulkee palvelupisteitään korona-epidemian takia. Osa palvelupisteistä suljetaan kahdeksi viikoksi tai siihen asti, kunnes ne on taas turvallista avata.
Osassa palvelupisteistä henkilökunta siirtyy etätyöhön hoitamaan puhelinpalvelua. Asiakkaita ohjeistetaan hoitamaan Kela-asiansa verkossa ja puhelimitse.
Kela pyrkii estämään koronaviruksen leviämisen asiakkaidensa ja henkilökuntansa keskuudessa. Asiakkaita kehotetaan ensisijaisesti toimittamaan hakemukset ja liitteet verkon asiointipalvelussa.
Asiointipalvelusta näkee myös, jos jokin liite puuttuu tai hakemusta pitää muuten täydentää.Niitä asiakkaita, jotka eivät asioi verkossa, ohjeistetaan toimittamaan hakemukset ja liitteet Kelaan postitse. Hakemuslomakkeita voi tulostaa Kelan verkkosivuilta.
Useimmat Kela-asiat voi hoitaa puhelimitse. Jos selvitettävää on paljon, puhelinpalveluun voi myös varata ajan.
Kela pyytää asiakkaita välttämään soittamista Kelan puhelinpalveluun, jos asia ei ole kiireellinen tai asiakaspalvelun ratkaistavissa. Asiakaspalvelussa ei esimerkiksi voida vaikuttaa hakemusten käsittelyn aikatauluun eikä kertoa, milloin päätös tulee.