Lauhan ja vähälumisen talven takia kelirikosta ennakoidaan suureen osaan maata vaikeaa. Asiasta kertoo Liikennevirasto.
Vaikein tilanne lienee Pohjanmaalla ja Länsi-Lapissa, mutta kelirikkoennuste on vaikea myös monin paikoin sisämaata.
Kelirikon vakavuus riippuu kuitenkin suurelta osin kevään säistä. Uhkaavan kelirikon pitäisivät kurissa kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin. Kelirikolle alttiita teitä on maan keskiosissa, missä maaperä ja maasto ovat sen synnylle otollisia ja sorateitä on paljon.
Kelirikon takia painorajoituksia on viime vuosina asetettu vuosittain yleensä noin 600–2 000 kilometrille.
Lauha talvi on vaurioittanut myös päällystettyjä teitä. Talven jäljiltä päällysteissä on paljon halkeamia ja reikiä sekä muita vaurioita. Pahimmin kärsineillä tieosuuksilla kesänopeudet voidaan palauttaa vasta päällysteen kunnostuksen jälkeen.
Rautateille vaurioita vain vähän
Rautateille ennakoidaan tänä keväänä vain vähäisiä routavaurioita, ja routanopeusrajoitukset jäänevät noin 30 kilometriin. Loppukevään pakkasjaksot ja sään vaihtelut voivat kuitenkin vielä vaikuttaa routahaittojen määrään.
– Routaongelmat toistuvat vuosittain pääosin samoissa paikoissa. Liikennevirasto pyrkii yhteistyössä kunnossapitourakoitsijoiden ja liikennöitsijöiden kanssa minimoimaan roudasta liikenteelle aiheutuvia haittoja, ratojen kunnossapidon asiantuntija Jouko Nurmilaukas Liikennevirastosta kertoo.
Kevään tulviin puolestaan varaudutaan jo Pohjois-Pohjanmaalla. Koska maakunnan eteläosan jokien jäät ovat paksut, Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus on aloittanut jääsahaukset muun muassa Lesti-, Kala-, Malis- ja Pyhäjoella.
Sahauksilla pyritään siihen, että jokien jäät pääsisivät purkautumaan hallitusti eivätkä patoutuisi ja muodostaisi jääpatotulvia riskikohteille.
Kevättulvien suuruus ja ajankohta riippuvat sulamisnopeudesta ja sulamisajankohdan sääoloista. Nopea sulaminen runsaine sateineen kasvattaa kevään tulvariskiä.