Talviajan vesisateiden ja pakkasen vuorottelu toi teille päällystevaurioita.Suomeen on luvassa normaali kelirikko lukuun ottamatta pohjoisinta Lappia, missä kelirikon odotetaan muodostuvan vaikeammaksi. Kelirikkokevään ennusteen julkaisi Väylävirasto keskiviikkona.
Rataverkolla haitallista routimista on odotettavissa suhteellisen vähän. Myös saaristoliikenteessä lossi- ja yhteysalusliikenteelle on tiedossa kelirikosta vain vähäisiä haittoja.
Eteläisimmällä rannikkoseudulla saatetaan Väyläviraston mukaan päästä tavallista helpommallakin kelirikolla. Sen lopullinen vaikeusaste riippuu kuitenkin vielä paljon kevään säistä. Esimerkiksi kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voivat helpottaa tilannetta.
Lue myös: Tässä on Suomen surkein kylätie – liikenneministeri Harakalle luovutettiin astetta erikoisempi kuvakalenteri: "Ei pääse unohtumaan"
Vettä on kevään sulamisvaiheessa vaihtelevat määrät eri puolilla maata.
– Alkutalven sääolosuhteet olivat vielä varsin otolliset, mutta tammi-helmikuussa ne muuttuivat kelirikon kannalta huomattavasti haastavammiksi. Esimerkiksi etelässä on ollut talven aikana tulvia, kertoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta tiedotteessa.
Raskaat kuljetukset pois kelirikkoajalta
Päällystevaurioita maanteille aiheuttivat tammikuun vesisateet, joita saatiin pakkasjaksojen välissä erityisesti eteläisessä Suomessa.
Väylävirasto arvioi, että teiden reikiintymistä voi tapahtua kevään aikana ympäri maata, jos hankalia kelejä esiintyy. Päällysteiden kannalta olisi ihanteellista, jos lumi ja jää sulaisivat tasaisesti hiljalleen.
Lue myös: Ajoitko monttuun ja nyt autosi ohjaus tuntuu hassulta? Tästä on todennäköisesti kyse
Sorateille on luvassa pintakelirikon lisäksi runkokelirikkoa, joka voi aiheuttaa pulmia erityisesti raskaalle liikenteelle. Tästä syystä raskaat kuljetukset kannattaa Väyläviraston mukaan ajoittaa joko kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan.
Tiestölle joudutaan asettamaan joka vuosi painorajoituksia kelirikon takia. Tänä vuonna on valtakunnallisesti odotettavissa menneisiin vuosiin verrattuna keskitason rajoitukset, noin 1 800 kilometriä painorajoitettua tietä. Viime vuoden keväänä painorajoituksia oli 1 400 tiekilometrillä.