Kemijärven sillan ja Turun sairaalan rakennustyömailla havaittujen betonin lujuusongelmien suurimpana teknisenä syynä ovat olleet betonin liialliset ilmamäärät. Syitä on selvitetty Liikenneviraston johdolla.
Liikenneviraston tilaamassa selvityksessä tehtiin koevaluja useamman betoninvalmistajan massoista, ja ilmamäärän nousua havaittiin kaikissa.
Liikennevirasto ja Tukes jatkavat lujuusongelmien selvittämistä lisätutkimuksilla. Liikennevirasto käy pistokokeina läpi uusien tiesiltojen lujuuksia ja ilmamääriä eri puolilla Suomea.
Lisäksi selvitetään muun muassa erilaisten lisäaineiden vaikutusta betonin ilmamäärään ja lopulliseen lujuuteen.
Marraskuussa kerrottiin, että Turun yliopistollisen sairaalan laajennusosassa havaittu betonin lujuusongelma on niin vakava ja laaja, että rakenteita pitää purkaa ja rakentaa uudelleen.
Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri arveli tuolloin, että sairaalan uuden rakennuksen valmistuminen viivästyy 8-10 kuukautta.