Yhdysvaltain presidentti Donald Trump aiheutti niin hämmennystä kuin huvitusta kertoessaan, että Suomen presidentti Sauli Niinistö kertoi hänelle Suomen välttävän mittavat metsäpalot tuhoineen ahkeralla metsänhoidolla – Trumpin tulkinnan mukaan haravoinnilla.
Lue lisää: Herra presidentti Trump, tässä lista niistä oikeista syistä, miksi Suomen metsät eivät pala – vaikka haravointikin on toki kivaa!
Niinistö kiirehti antamaan haastattelun, jossa tarkensi kertoneensa Suomen olevan metsämaa, ja Suomella olevan laadukas valvontajärjestelmä metsäpalojen havaitsemiseksi. Hän myös arveli, että Trumpin mieleen tuli haravointi tämän nähdessä palomiehiä haravoimassa palaneita alueita Kaliforniassa.
Myöhemmin esitettiin myös epäilys yksinkertaisesta käännösvirheestä: englanninkielen sana rake tarkoittaa haravoinnin lisäksi metsänhoidossa syntyvän raivausjätteen keräämistä talteen.
Trumpin puheita ihmeteltiin
Tarina jäi kuitenkin elämään, ja lukuisat sosiaalisen median käyttäjät tarttuivat Trumpin kommentteihin myös irvailevassa sävyssä.
– Jos hän on niin pirun vaikuttunut metsien lakaisemisesta Suomessa, voisiko joku kertoa hänelle heidän terveydenhoitojärjestelmästään, näyttelijä-ohjaaja Colin Hanks kysyi Twitterissä.
Kommenteissa pohdittiin myös, voisiko Suomen ja Kalifornian ilmastoeroilla olla tekemistä metsäpalo-ongelmien kanssa.
Kääntyvätkö kommentit Suomi-mainokseksi?
Suomen maine metsämaana on jo nyt aktiivisessa käytössä maamme markkinoinnissa. Business Finlandin kansainvälisen markkinoinnoin johtaja Heli Jimenez kertoo, että luonto metsineen on markkinoinnin kärkiä niin businesspuolella kuin matkailussa.
Kun turisteille kerrotaan luonnon vaikutuksista, jokamiehenoikeuksista ja metsien läheisyydestä kaupungeissakin, on businesspuolella kyse taas metsäosaamisesta. Alan yritysten kasvua tuetaan useilla hankkeilla.
Trumpin kommentit eivät muuta Suomi-brändin markkinointia.
– Jatkamme sitä, mitä olemme tehneet aiemmin. Globaalisti aihe on tullut tarkemmin huomioidusti, mutta mitään kampanjaa emme tee, Jimenez kertoo.
Osaltaan tähän päätökseen vaikuttaa aiheen arkuus: Kalifornian metsäpaloissa menetettiin ihmishenkiä, ja ne aiheuttivat suurta surua. Sellaisessa tilateessa ei kampanjaa haluta tehdä.
Pitkäjänteinen metsä-Suomen markkinointi sen sijaan jatkuu. Mahdollisuuksia nähdään metsissä laajasti biotuotteista matkailuun.
– Meillä on metsänhoidollista osaamista todella paljon sekä erilaisia työkaluja ja välineitä. Yksi suuri alue on myös puu ja niistä tehtävät tuotteet, Jimenez arvioi.
Lue myös: Haravoinnilla metsäpalot kuriin? Presidentin kanslia paljastaa, mitä Sauli Niinistö oikeasti puhui Trumpin kanssa: "Ihan haravoinnista ei siis ollut puhe"
Jimenez ei sulje myöskään pois mahdollisuutta, että Suomen osaaminen metsäpalojen ehkäisyssä ja hallinnassa voisi olla yksi maailmalle vietävä teema. Ilmastonmuutoksen aiheuttamat sään ääri-ilmiöt voivat luoda osaamiselle uudenlaista kysyntää.
Trumpin kummentti huvitti suomalaisia
Suomessa Trumpin kommentit herättivät somekansan.
Lukuisat suomalaiset julkaisivat esimerkiksi Twitterissä ja Instagramissa kuvia ja videoita syksyisistä haravointisessioista, kommentoiden niiden yhteydessä "kansallista velvollisuuttaan" haravoida metsät, eräiden irvileukojen mukaan "estääkseen Kalifornian metsäpaloja leviämisen Suomeen".