Ilmastointi on autoissa yksi merkittävimmistä mukavuustekijöistä – erityisesti Suomen kesässä, jossa sääolosuhteet vaihtelevat sateista helteisiin. Vaikka ilmastoinnin tarkoitus on viilentää, kannattaa sitä hyödyntää vuoden ympäri. Säännöllinen parin vuoden välein tehty huolto pitää ilmastoinnin kunnossa.
Nykyään vähänkään uudemmissa autoissa ilmastointi on käytännössä vakiovaruste, ja se löytyy vähintäänkin manuaalisilla säädöillä. Myös automaattisesti toimiva ilmastointi sekä kaksi tai jopa nelialuiset ilmastoinnit yleistyvät.
Manuaalisessa ilmastoinnissa kuljettaja säätää itse ilmastoinnin asetukset, kuten lämpötilan, puhalluksen ja suuntauksen.
Automaattisessa ilmastoinnissa kuljettajan ei tarvitse välttämättä tehdä muita säätöjä kuin asettaa haluttu lämpötila.
Kaksialueisessa automaatti-ilmastoinnissa kuljetta saa säädettyä etupenkillä istuville muun muassa oman lämpötilan.
Hellesäällä ilmastointia ei kannata kääntää täydelle teholle, sillä vähempikin riittää: ilmastointi kannattaa säätää vain muutaman asteen ulkolämpötilaa viileämmälle. Tällöin matkustajille ei tule flunssainen olo.
Hieman hifimpiä ominaisuuksia
Etupenkeille kohdistuvan perusilmastoinnin lisäksi on olemassa myös takapenkille viileyttä suuntaavia ilmastointeja. Etenkin lapsiperheiden matkustusmukavavuutta lisää, kun takapenkkiläisillekin saa valittua sopivan lämpötilan ja puhalluksen suunnan.
Kuumana kesäpäivänä etuistuimen ilmastointi- ja viilennystoiminto on miellyttävä lisäominaisuus, joka pitää selänkin kuivana.
– Uudemmissa käytetyissä autoissakin löytyy jo ilmastointeja, jotka aktivoituvat, kun autoa lähestytään. Joissakin automalleissa taas ilmastointia voi ohjata etänä kännykkäsovelluksella. Tällöin auton voi viilentää miellyttäväksi ennen liikkeelle lähtöä, kertoo Kamux Malmin myyntipäällikkö Lauri Pennanen.
Näihin asioihin ilmastoinnissa kannattaa kiinnittää huomiota
Käytetyn auton ostajalle kesä on paras ja luonteva aika tarkastaa auton ilmastoinnin kunto.
– Ostajan kannattaa testata, miten ilmastointi toimii, miten kylmälle sen saa ja kiertääkö ilma tasaisesti. Auton kuntoa arvioitaessa moni ei ehkä muista tarkastaa ilmastoinnin kuntoa. Se kuitenkin kannattaa, sillä ilmastoinnin korjaaminen voi tulla kalliiksi, Pennanen neuvoo.
– Kannattaa myös tutustua auton huoltohistoriaan ja katsoa, onko ilmastointia huollettu tarpeeksi usein ja milloin se on tehty viimeksi.
Tärkeä turvallisuusvaruste
Pennasen mukaan paras ja helpoin tapa huoltaa ilmastointilaitetta itse on yksinkertaisesti käyttää sitä. Koska järjestelmä tarvitsee säännöllistä käyttöä toimiakseen kunnolla, kannattaa ilmastointia pitää aika ajoin päällä myös talvisin.
– Joissakin automalleissa ilmastoinnin saa päälle vasta muutamassa plusasteessa. Talvella esimerkiksi parkkihalliin ajettaessa kannattaa laittaa ilmastointi hetkeksi päälle. Näin ilmastointi pysyy kunnossa ja sisätiloistakin saa samalla ylimääräisen kosteuden pois. Hyvin toimiva ilmastointi pitää auton etu- ja takaikkunat kirkkaina ja huurteettomina eli sillä on suora vaikutus näkyvyyteen ja ajoturvallisuuteen, Pennanen muistuttaa.
Myös Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen pitää ilmastointia paitsi mukavuus- niin myös turvallisuusvarusteena.
Näin huolehdit autosi ilmastoinnista
Auton ilmastointilaite olisi hyvä huoltaa noin kahden vuoden välein, jotta laitteessa on riittävästi kylmäainetta ja kompressori toimii.
Ilmastoinnin huolto ei yleensä kuulu auton määräaikaishuolto-ohjelmaan, joten siitä huolehtiminen jää omistajan vastuulle ja muistamisen varaan.
Pennanen tähdentää, että huoltamattomassa ilmastoinnissa kylmäaineen vähäinen määrä voi rikkoa kompressorin, mikä tarkoittaa isompaa korjauslaskua. Huonosti toimiva ilmastointi myös lisää polttoaineen kulutusta.
– Matkustamoon ohjattavan ilman puhtauteen voi vaikuttaa vaihdattamalla huollon yhteydessä säännöllisesti raitisilmasuodattiminen ja pyytämällä myös ilmastointikanavien desinfioinnin. Aktiivihiilisuodatin puhdistaa epäpuhtauksia ja hajuja paremmin kuin tavallinen raitisilmasuodatin. Puhdas sisäilma tuntuu miellyttävältä hengittää eikä tuo ulkoilman epäpuhtauksia auton sisään.
Lähde: Kamux