Keskusta ei hyväksy ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr.) esitystä sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteiden rakentamisesta. Asiasta kertovat puolueen kansanedustajat Ari Torniainen ja Markus Lohi tiedotteessa.
Parhaillaan lausuntokierroksella oleva lakiesitys tekisi sähköautojen latauspisteistä pakollisia esimerkiksi monissa kauppakeskuksissa ja toimistorakennuksissa.
Latausvalmiutta pitäisi rakentaa myös kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 4 pysäköintipaikkaa.
Hallitus on varannut sähköautojen lataamisalustoja varten myönnettävän rakennustuen jatkamiseen ja korottamiseen 4 miljoonaa euroa kahden seuraavan vuoden aikana.
EU-direktiiviin perustuvan lainsäädännön pitää ympäristöministeriön mukaan astua voiman viimeistään maaliskuussa 2020.
Keskustan kansanedustajien Torniaisen ja Lohen mielestä aikataulu on liian kireä ja kustannusarvio alimitoitettu. Edustajat katsovat myös, että Suomi ylittää lain mittakaavassa EU-direktiivin vaatiman tason.
– Ympäristöministeriön esittämät kansalliset lisävaatimukset olisivat kohtuuttomia niin kotitalouksien, yritysten kuin kuntakentänkin kannalta, edustajat sanovat tiedotteessa.
– Kaava on yksinkertainen: se, joka käyttää, niin maksaa. Nyt uhkaa käydä niin, että kaikki maksavat, muttei juuri kukaan käytä.
"Investoinnit tehtäisiin täysin väärässä mittakaavassa"
Sähköautoihin kannustaminen on yksi Antti Rinteen (sd.) hallituksen keinoista, joilla Suomen ilmastokuormitusta pyritään vähentämään.
Juuri ympäristöön liittyvät panostukset ovat aiemminkin hallitustaipaleen aikana saaneet vihreiden ja keskustan poliitikot kiistelemään julkisuudessa.
Nyt Lohi ja Torniainen toivovat, että Mikkonen valmistelee lakiesityksen uudestaan.
– Pelkästään elinkeinoelämän näkökulmasta kyseessä olisi satojen miljoonien hukkainvestointi. Investoinnit tehtäisiin täysin väärässä mittakaavassa ja käyttäjien kannalta myös vääriin paikkoihin.