Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron – tästä on kyse

Keskusta haluaa sähköautoille kilometriveron sen kompensoimiseksi, että liikenteen verotulot alentuvat jatkuvasti liikenteen sähköistyessä. 

Sähköautojen käyttäjät eivät joudu polttomoottoriautojen käyttäjien tapaan maksamaan polttoaineveroa eivätkä myöskään autoveroa.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Markus Lohi (kesk.) ehdotti sähköautojen kilometriveroa vastalauseessaan, jonka hän jätti marraskuussa yhdessä puoluetoverinsa Eeva Kallin kanssa valiokunnan ajoneuvoverolakia koskeneeseen mietintöön.

Lohen ja Kallin mukaan myös sähköautoilijoiden on osallistuttava liikenneinfrastruktuurin kustannuksiin.

– Erityisesti täyssähköautojen maksama verokertymä jää olemattomaksi ajoneuvon koko käyttöiän aikana verrattuna siihen mitä bensa- ja dieselautojen omistajat ovat tottuneet maksamaan. Osin tästä syystä myös Suomen kokonaisveroaste on laskemassa tuntuvasti lähivuosien aikana, Lohi ja Kalli kirjoittivat vastalauseessaan.

Lohi ja Kalli esittävät vastalauseessaan täysin sähköisille henkilöautoille kilometriveroa, joka olisi suuruudeltaan neljä senttiä kilometriltä. Sähköautojen kilometrivero olisi paikannukseen perustumaton ja perustuisi arvioon, jota voisi tarvittaessa oikaista.

Hätähuuto ja keskustelunavaus

Lohen mukaan vastalauseessa esitetty malli ei ole loppuun asti hiottu, vaan pikemminkin keskustelunavaus.

– Tämä on hätähuuto sen puolesta, että jotain on tehtävä myös verotuksen suhteen, jotta meidän taloutemme ei ajaudu umpikujaan, Lohi sanoo STT:lle.

– Liikenteen sähköistyessä meidän pitää nopeasti lähteä uudistamaan liikenteen verotusta. Vähäpäästöisyys on hyvä asia, mutta meidän pitää lähteä uudistamaan verotusta, että meidän verotuottomme eivät romahtaisi niin paljon, Lohi sanoi.

Lohen mukaan liikenteen sähköistyminen on nopeaa, sillä tällä hetkellä jo yli kolmannes kaikista hankituista uusista autoista on täyssähköautoja, ja ensi vuonna niiden osuus saattaa nousta jo puoleen.

Valmistelun käynnistämisellä kiire

Lohi muistuttaa, että uudistuksen lopputuloksen tulee olla sellainen, että sähköautolla ajaminen on kuitenkin aina edullisempaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen.

– Yksityiskohtien tulee olla sellaisia, että järjestelmä edelleenkin kannustaa liikenteen sähköistämiseen. Sitä me emme tietenkään halua pysäyttää, Lohi painottaa.

Lohen mielestä uudistuksen valmistelun käynnistämisellä on jo kiire.

– Jos nyt saisimme valmistelun käyntiin, me saisimme tämän ehkä toteutumaan ensi vaalikauden puolella. Vuonna 2030 pitäisi kokonaisuudistuksen olla voimassa, Lohi laskee.

Pieni kokonaisverokertymä

Tampereen yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professorin Heikki Liimataisen mukaan on luonnollista, että veroja alettaisiin kerätä aiempaa enemmän myös sähköautoilijoilta, kun liikenteen verokertymä jatkuvasti pienenee.

– Kokonaisverokertymähän on sähköautojen kohdalla hyvin pieni, Liimatainen sanoo STT:lle.

Liimataisen korvaan särähtää ajatus siitä, että kilometrivero koskisi pelkästään sähköautoilijoita, sillä hän kannattaa liikenneverotuksen kokonaisuudistusta, jossa siirryttäisiin kilometripohjaiseen verotukseen kaikkien autojen kohdalla.

Liimataisen mukaan olisi luontevaa, että myös sähköautoilijat osallistuvat liikenneinfrastruktuurin ylläpitoon etenkin, kun akkujensa vuoksi paljon painavat sähköautot kuluttavat teitä monia polttomoottoriautoja enemmän.

Lue myös:

    Uusimmat