Keskustelu Keken kanssa: Miksei Nordschleifella enää ajeta?

Näkyvä Nürburgringin Nordschleifelle
Näkyvä Nürburgringin Nordschleifelle
Julkaistu 17.08.2011 10:04(Päivitetty 17.08.2011 10:04)
Toimittajan kuva

Jani Merimaa

jani.merimaa@mtv.fi

Formula ykkösten vuoden 1982 maailmanmestari Keke Rosberg ja MTV3.fin moottoriurheilutoimittaja Jani Merimaa istuivat alas keskustelemaan formula ykkösten muuttumisesta 1980-luvulta nykypäivään. Keskustelun kolmannessa osassa puhe on F1-radoista.

Merimaa:

Minkälaista on mielestäsi ollut kehitys F1-ratojen suhteen?

Rosberg:

- Täytyy muistaa, että ratakehitys perustuu myös turvallisuuteen. Samaan aikaan meillä on erittäin hienostuneet autot, jotka vaativat puhdasta ilmaa toimiakseen. Sen takia niillä on hirveän vaikea ajaa toisen perässä.

- Monien vanhojen ratojen kehitys on lopetettu, koska se ei kannata ilman formula ykkösiä. Spa on uusittu moneen kertaan ja tehty paljon paremmaksi. Sinne on tullut paljon lisää suoja-alueita. Eau Rouge on asfaltoitu uudestaan, siellä ei ole enää kuoppia. Siellä on tilaa niin paljon kuin luonto sallii. Hirveän nopea Hockenheim on tehty kokonaan uusiksi, ja onhan se Monzakin muuttunut. Pitkiä suoria siellä sentään vielä on.

Monet kysyvät, miksei vanhalla Nürburgringillä, eli Nordschleifella, enää ajeta F1-autoilla?

- Se on näillä nykyisillä autoilla tekniikan puolesta täysin mahdotonta. Tietenkin autot voitaisiin sinne soveltaa, mutta se vaatisi aivan toisenlaisen aerodynamiikan. Eihän siellä riitä suoja-alueitakaan. Näin nopeat autot lentävät joka kaiteen yli metsään. Ei siellä pysty ajamaan, aivan liian vaarallista.

Oletko jäänyt kaipaamaan jotain rataa erityisesti?

- Ei ainakaan heti tule mieleen mitään sellaista rataa. Zandvoort on sieltä pudonnut, eikä sekään nyt mitenkään niin erikoinen paikka ollut. Zolder on pudonnut pois, mutta ei sinnekään tee kenenkään mieli. Espanjassa ajettiin siihen aikaan Jaramassa, joka oli aika hieno paikka, mutta Barcelona korvaa sen ihan täysin. Ikävä, että Jerezissä ei enää ajeta, mutta jostain syystä kisa ei ollut ikinä yleisömenestys.

Onko se hyvä vai huono asia, että ratojen turva-alueita kasvatetaan koko ajan, jolloin ne eivät enää samalla tavalla rankaise virheistä?

- Minulla on isän hattu myös päässäni. Kaikki turvallisuuden eteen tehty on hyvä asia. Se on ollut yksi niistä suurimmista asioista, mitä FIA ja valmistajat ovat saaneet aikaan. Turvallisuus on lisääntynyt aivan älyttömästi, mutta kaikki on suhteellista. Formula ykkösissä on aina omat riskinsä. Kokonaan sitä ei pystytä koskaan eliminoimaan.

- Meillä on nykyään aivan toisenlainen lääkärivalmius radalla, niin testeissä kuin kisoissakin. Meidän aikana se oli testeissä aivan lapsenkengissä. Siitä aina keskusteltiin ja pikkuhiljaa saatiin parannusta aikaan. Nyt kun formula ykköset menevät testaamaan, niin valmius on aivan sama kuin kisoissakin. Näin se pitää ollakin.

Tuleeko kuljettajille jopa vähän valheellinen tunne turvallisuudesta?

- Totta kai. Kun katsoo monia radalla tehtäviä liikkeitä, niin nuorilla kavereilla tuntuu olevan välillä vähän väärä tunne turvallisuudesta. He ovat niin tottuneita siihen, ettei tässä mitään satu.

Oliko ennen kuljettajilla enemmän kunnioitusta, koska hengenvaara oli suurempi?

- Ei, pelkoa vain. Ei ajattelutapa ollut yhtään toinen, mutta tiesimme sen, että kun kolahtaa, niin silloin myös sattuu. Nämä kaverit ovat kaikki kolauttaneet jo niin monta kertaa, että he ovat tottuneet siihen, että ei tässä mitään satu.

Juttusarjan muut osat julkaistaan seuraavasti:

15.8. Kilpailivatko parhaat kuljettajat 1980-luvulla?

16.8. Mikä on parhaimman näköinen F1-auto?

18.8. Televisio on tehnyt lajin

19.8. Pitääkö tallikaverien olla kaverukset?