Ilmailuasiantuntija esittelee ACE 23 -ilmasotaharjoituksessa käytettäviä hävittäjiä.
Suomessa maanantaina alkavassa Arctic Challenge Excercise -harjoituksessa lennetään ruotsalaisilla Gripen-hävittäjillä ja yhdysvaltalaisilla F-15-hävittäjillä.
Suomi on harjoituksen isäntämaa. Harjoituksessa on neljä päätukikohtaa, joista kaksi sijaitsee Suomessa: toinen Pirkkalassa ja toinen Rovaniemellä.
Lue myös: Yhdysvaltain F-15-hävittäjäparvi saapui Suomeen – Tim tallensi Pirkkalan taivaalla klassisen "Nato-breakin"
Ilmailuasiantuntija Perttu Karivalo kertoo Saabin valmistaman Gripenin olevan monitoimihävittäjä, joka kykenee ilmataisteluun sekä iskemään ilmasta maahan ja merelle.
Karivalon mukaan Gripen sopii erityisen hyvin pohjolan olosuhteisiin, koska niin Suomessa kuin Ruotsissa käytetään maantietukikohtia.
– Koneet on hajautettuna sinne. Gripen pystyy vaihtamaan moottorin maantietukikohdassa 45 minuutissa, Karivalo sanoo.
Gripen on kooltaan pienempi kuin esimerkiksi yhdysvaltalainen F-15, mutta hyvin ketterä.
Gripeniin mahtuu 5–6 tonnia asevoimaa ja koneen maksimipaino on 16 tonnia, mikä tarkoittaa, että se on kokoonsa nähden erittäin kykenevä taistelukone.
F-15 iskee syvälle
Harjoituksissa nähdään myös F-15E Strike Eagle -hävittäjiä.
Ilmailuasiantuntija Perttu Karivalo kuvailee F-15:ta isoksi hävittäjäksi. F-15 tuli palveluskäyttöön vuonna 1988.
– Tämän tehtävä on deep strike eli se voi yksin mennä vihollisen ilmatilaan, raivata tiensä kohteelle, tuhota kohteen ja raivata tiensä takaisin.
F-15 on erikoistunut iskemään ilmasta maahan. Karivalo esittelee hävittäjän pohjasta löytyviä aseita.
– Sieltä näkyy laserosoituspodi, jolla pystytään osoittamaan, missä kohteet ovat ja pudottamaan laserpommeja.
Karivalon kertoo F-15-hävittäjän ykköstehtävän olevan tuhota maassa olevia kohteita, mutta se kykenee myös ilmataisteluun.
– Tuossakin näkyy AMRAAM-harjoitusohjus, eli F-15 pystyy raivaamaan tiensä ja puolustamaan itseään, Karivalo kertoo osoittaen hävittäjän osia kuvasta.
ACE 23 -harjoituksessa käytettävän F-15E Strike Eaglen nimikin vihjaa, että hävittäjän vahvuus on iskeminen ilmasta maahan.
– Uskoisin, että tässä harjoituksessa nimenomaan tämän koneen tehtävä on nämä ilmasta maahan -iskut.
Keskeisin ero on käyttötarkoitus
Gripen ja F-15 pystyvät sinällään tekemään samoja asioita: molemmat ovat monitoimikoneita, joilla pystytään torjumaan kohteita maalla, merellä ja ilmassa.
Hävittäjien keskeisimmät eroavaisuudet löytyvät kuitenkin niiden mittasuhteista ja käyttötarkoituksista, Karivalo kertoo.
F-15 on huomattavasti suurempi sotakone kuin Ruotsissa tällä hetkellä käytössä olevaan Gripen C -hävittäjä.
F-15 pystyy kantamaan yli 10 tonnia aseistusta, kuten pommeja, raketteja tai ohjuksia. Gripenin ulkoinen kuorma on 5–6 tonnia.
Karivalon mukaan Gripenin maksimipaino on noin 16 tonnia, kun taas F-15 maksimipaino on 32–33 tonnia.
– Eli ihan eri kokoluokan kone.
Kokoero johtuu Karivalon mukaan hävittäjien erilaisista käyttötarkoituksista. Gripen ja F-15 on suunniteltu erilaisia filosofioita noudattaen.
Gripen on suunniteltu operoimaan varusmiesten voimin maantietukikohdista, kun taas F-15 on suunniteltu operoimaan suurista tukikohdista, joissa on kattava infrastruktuuri.
Pohjolan maille sopii pieni monitoimihävittäjä, joka pystyy tekemään kaikkea. Sen sijaan Yhdysvaltojen kaltaisella suurvallalla on varaa suunnitella erilaisiin tehtäviin tarkemmin räätälöityjä hävittäjiä.
Katso video: Jenkkihävittäjät tekivät klassisen manööverin Pirkkalan taivaalla
1:48