Satakunnan lennostossa Pirkkalassa testataan parhaillaan Suomen toista hävittäjäkandidaattia, ranskalaista Dassault Rafale -hävittäjää. Rafalen heikkoutena ovat korkeat käyttökustannukset sekä se, että Rafalet ovat maailmalla harvinaisia. Iso plussa on kuitenkin lupaus tuoda puolustusteollisuutta Suomeen.
Lue myös: Hornet-seuraajien testit jatkuvat ranskalaisella Dassault Rafalella – tällainen hävittäjä on
Ranskan puolustusteollisuuden ylpeys, Dassault Rafale -hävittäjä on kaksimoottorinen tehokas kone, joka ei kuitenkaan ole maailmalla kovin laajassa käytössä. Se voi johtua muun muassa korkeista käyttökustannuksista.
Rafalen valttikortti on se, että yhtiö lupaisi Suomelle erittäin laajat oikeudet valmistaa ja huoltaa hävittäjiä lisenssin turvin – Suomessa, suomalaisin voimin.
Tämä on asia, jota Rafale voi tarjota. Tämä on yhden valtion tuottama kone, jossa on paljon käyttömahdollisuuksia, mutta paljon itsenäisyyttä hankinnoissa ja huoltotoiminnassa, vakuuttaa Rafale-yhtiölle työskentelevä entinen kenraali Joël Rode.
Rode osallistui Pirkkalassa Rafale-hävittäjien ns. mediapäivään, jossa hävittäjän ominaisuuksia esiteltiin julkisesti.
Lue myös: Ilmavoimat testaa Hornet-seuraajat Suomessa – asiantuntija arvioi niistä ensimmäisen: "Eurofighter ei täytä Suomen vaatimuksia"
”Kolme miljardia pitäisi saada takaisin”
Teollisuuden tukeminen on Suomelle tärkeää sekä puolustuspoliittisesti että taloudellisesti, puolustusvoimista myönnetään.
– (Edellinen) puolustusministeri (Jussi) Niinistö asetti meille kolmenkymmenen prosentin teollisen yhteistoiminnan vaatimuksen, eli noin kolme miljardia tästä kauppasummasta pitäisi saada takaisin teollisen yhteistoiminnan kannalta, kuvailee hävittäjähanketta johtava eversti Juha-Pekka Keränen ilmavoimista.
– Se yhteistoiminta voi muodostua mm. huoltokyvyn rakentamisesta Suomeen, osien rakentamisesta, sen kautta ylläpitämisestä, tai sitten epäsuorasta yhteistyöstä, joka voi olla muun muassa tutkimusyhteistyötä maiden puolustusvoimien välillä tai jotain muuta vastaavaa.
Peruslentämisessä samanlaisia, taistelutilanteessa erilaisia
Nykyaikaiset hävittäjät ovat peruslento-ominaisuuksiltaan suhteellisen samanlaisia. Erityisen lähellä toisiaan ovat Eurofighter Typhoon ja Dassault Rafale, joita on aikoinaan kehitetty rinta rinnan. Eurofighter testattiin Pirkkalassa reilu viikko sitten, nyt on Rafalen vuoro.
– Yleisilmeeltään nämä ovat aika samanlaisia, sekä koneiltaan että lento-ominaisuuksiltaan, ja suuren asekuorman pystyvät kumpikin kantamaan, Keränen kuvailee kahta ensimmäistä testattavaa konetta.
Lue myös: Tällainen on hävittäjäehdokas Eurofighter Typhoon
– Kuten näkyy, perusrakenne on hieman samanlainen, kaksimoottorisia ja molemmissa on ns. canard-ratkaisu (eli siipirakenne, jossa korkeusvakaimet ovat koneen rungon edessä ja varsinaiset siivet takana). Runkojen sisällä on kuitenkin teknisiä eroavaisuuksia.
Koneiden erot kirkastuvat kuitenkin vasta taistelutilanteessa tai sellaisen simulaatiossa.
– Nykyaikana uudet hävittäjät ovat helpompia lentää kuin vanhat hävittäjät. Kun mentiin esimerkiksi MIG21:stä tai Drakenista Hornetiin, Hornetitkin olivat helpompia lentää peruslentämisessä, mutta se lentämisen haaste tulee vasta taistelutilanteessa: Paineen alla tilannekuvaa muodostettaessa pitää samalla pystyä tehokkaasti lentämään, Keränen kuvailee.
– Siinä oikeastaan tulevat esiin ne lentämisen erot: kuinka hyvin pystytään muodostamaan tilannekuva ja sitten ohjaamaan konetta myös taistelun tiimellyksessä.