Suomen ilmavoimien kuusi Hornet-hävittäjää ovat olleet Alaskassa jo yli viikon. Suomalaiset osallistuvat ensimmäistä kertaa maailman kovimmaksi sanottuun, Yhdysvaltain ilmavoimien järjestämään Red Flag -ilmaoperaatioharjoitukseen. Neljällä koneella lennetään aktiivisesti.
Karjalan lennoston komentaja, eversti Timo Herranen kertoo MTV uutisille, että suomalaiset F/A-18 Hornet-hävittäjät ovat lentäneet taktisia harjoituslentoja USA:n lentoyksiköiden kanssa Eielsonin lentotukikohdasta viime tiistaista lähtien. Varsinainen Red Flag alkavaa ensi viikolla.
Suomalaisyksikön johtajana toimivan Herrasen mukaan varsinaisen Red flag -harjoituksen lisäksi suomalaiskoneet tekevät Alaskassa vielä kahdenvälisiä taktisia harjoituksia.
Tarkkailijasta taivaalle
Suomen ilmavoimat on ollut mukan Red Flag -harjoituksessa useana vuonna, mutta tarkkailijan roolissa. Nyt oli komentaja Herrasen mukaan oikea aika nousta taivaalle omilla koneilla.
– Pidän osallistumista erittäin tärkeänä nyt, kun olemme saaneet koneisiin toisen elinikäpäivityksen. Koneiden järjestelmiin on tullut uusia kykyjä, joita päästään nyt kokeilemaan ja ohjaajat pääsevät harjoittelemaan hyvin monipuolisessa ympäristössä monipuolisia uhkia vastaan. Lisäksi on saatu kokemuksia esimerkiksi viidennen sukupolven hävittäjien kanssa toimimisesta, kun lensimme viime viikolla F-22:n kanssa.
– Nyt meillä on Hornet parhaassa iskussa, ja on hyvä lähteä katsomaan, mikä sen suorituskyky on.
Kiisteltykin F-22 Raptor on Yhdysvaltojen ilmavoimien huippumoderni hävittäjä, joka sisältää muun muassa häiveteknologiaa.
Ilmavoimien mukaan hävittäjien lisäksi Red Flagiin osallistuu johtokoneita, ilmatankkauskoneita, häirintäkalustoa, ilmatorjuntaa sekä helikoptereita.
Harjoitusvastustajana toimii Yhdysvaltain ilmavoimien yksikkö, joka pyrkii jäljittelemään teknologisesti edistyneen vastustajan kalustoa ja taktiikkaa. Mukana on esimerkiksi elektronista sodankäyntiä ja simuloitua ilmatorjuntaa.
Haastava ympäristö
– Red Flagia on pidetty maailmanlaajuisestikin harjoitusympäristön lippulaivana, yhtenä maailman vaativimmista. Siellä on esimerkiksi todellisia ilmatorjuntajärjestelmiä ja simulaatioympäristö on hyvin laaja. Sellaista ei kyetä muualla tekemään, Herranen sanoo.
Komentaja antaa tunnustusta myös yhteispohjoismaiselle Arctic Challenge -harjoitukselle, mutta juuri ympäristön monipuolisuus tekee ensimmäistä kertaa vuonna 1975 pidetystä Red Flagista ainutlaatuisen.
Maailmanpolitiikka ei vaikuttanut
Suomalaisten osallistumista itse harjoitukseen on suunniteltu hyvin pitkään. Herranen muistelee itse olleensa pohtimassa vaihtoehtoja jo vuonna 2008. Kysymykseen maailmanpoliittisen tilanteen vaikutuksesta Suomen osallistumishalukkuuteen tulee selvä vastaus.
– Suoraa linjaa ei missään nimessä voi vetää. Voin henkilökohtaisesti taata, että tämä on hyvin pitkän valmistelun tulos. Pääosassa tässä on nimenomaan suorituskyvyn kehittäminen ja harjoittelun kehittäminen.
Komentaja sanoo tyytyväisenä, että suomalaisilla on Yhdysvaltojen ilmavoimissa erittäin hyvä maine ja vastaanotto on ollut nyt ja aikaisemminkin erinomainen.
Red Flag -harjoituksessa on mukana kuusi konetta ja tällä hetkellä 68 ihmistä eri tehtävissä. Herranen itse lentää Alaskaan viikonloppuna.
Harjoitus järjestetään Alaskan lisäksi myös Nevadassa. Suomessa Red Flag korvaa tänä vuonna vuosittaisen Ruska-sotaharjoituksen.
Alla olevalta videolta voi nähdä superhävittäjä F-22:n lentämässä.
2:28