Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Onko kevytauto turvallisempi kuin mopoauto?
Vastaus: Kevytautojen tulevaisuus on viime päivinä ollut vastatuulessa. Perjantaina kerrottiin, että kevytautot mahdollistavan lain voimaantuloa lykätään ainakin vuodella. Kevytauto olisi kuitenkin turvallinen ja kustannustehokas vaihtoehto mopoautolle.
Kevytautoksi voi muuttaa tietyt kriteerit täyttävän henkilöauton, joka on otettu käyttöön 1.1.2015 tai sen jälkeen. Kevytautoksi muunnetun auton ensimmäisen käyttöönottovuoden päättymisestä saa olla kulunut enintään 10 vuotta, jonka jälkeen kevytauto on palautettava takaisin henkilöautoksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kevytautot olisivat varsin uusia, selvästi Suomen autokannan keski-ikää nuorempia.
Ajettavuus
Mopoauton alustaratkaisut, kuten kaikki muutkin rakenteet, ovat huomattavasti heiveröisempiä kuin kevytautoksi muutettavassa henkilöautossa. Tähän kun yhdistetään mopoauton keveys ja selvästi kevytautoa kapeampi raideväli, ovat erot ajettavuudessa selviä: Tien uraisuus, tien pinnan epätasaisuudet (routakuopat, jääpolanteet jne.), raskaan liikenteen aiheuttamat ilmavirrat sekä sivutuuli vaikuttavat mopoauton hallintaan epämieluisasti kevytautoa herkemmin.
Aktiivinen turvallisuus
Kevytautoaihioina toimivien uudehkojen henkilöautojen turvavarusteet ovat erinomaisia verrattuna vanhempiin henkilöautoihin – mopoautoista puhumattakaan.
Aktiivisten (onnettomuuteen joutumista ehkäisevien) turvalaitteiden puolelta mainittakoon lukkiutumattomat ABS-jarrut sekä ESC-ajonvakautusjärjestelmä, jotka löytyisivät väistämättä kaikista kevytautoista. Niiden lisäksi osassa kevytautoja olisi myös automaattinen hätäjarrutus jalankulkijantunnistuksella sekä kaistalla pysymistä varmistava kaista-avustin, jotka molemmat tulevat olemaan uusien henkilöautojen – ja näin myös uusien kevytautojen – pakollisten varusteiden listalla jo ihan lähivuosina.
Lisäksi kevytautoille olisi tulossa vastaava talvirengasvaatimus kuin henkilöautoille siinä, missä mopoautoon riittää mopon talvirengasvaatimukset täyttävät karkeakuvioiset, talvikäyttöön soveltuvat renkaat.
0:37
VIDEO: Pieni henkilöauto ja mopoauto törmäystestissä. Ero on vaikuttava ja vakuuttava.
Passiivinen turvallisuus
Passiivisen (onnettomuuden seurauksia lieventävän) turvallisuuden saralla vahva argumentti kevytautojen puolesta on, että jokaisen markkinoille tulevan automallin on läpäistävä tiukat Euro NCAP-törmäystestit, jossa mitataan paitsi kuljettajan ja matkustajan, myös jalankulkijan selviytymismahdollisuuksia ajoneuvon törmätessä häneen. Mopoautojen tyyppihyväksynnässä ei tällaisia testejä edellytetä.
Kiistaton tosiasia on, että testikriteerit ohjaavat autonvalmistajia kiinnittämään huomiota turvallisuuden kannalta olennaisiin asioihin. Jos testejä ei edellytetä, tahtovat nämä asiat jäädä suunnitteluvaiheessa varsin vähälle huomiolle.