Kiinan valtio satsaa nyt tosissaan sähköautoteollisuuteen. Koronan iskua maan autoteollisuuteen yritetään hillitä massiivisilla verohelpotuksilla ja muilla satsauksilla.
Koronavirus iski keväällä tylysti Kiinan automarkkinaan. Maan autovalmistajien yhdistyksen mukaan myös sähköautojen myynti oli vielä kesäkuussa lähes kolmanneksen vuodentakaista nihkeämpää.
Sähköautovalmistajat eivät tästä näytä olevan huolissaan. Valtio julistikin vuoden alussa satsaavansa kovalla kädellä sähköautoteollisuuteen. Valmistajille annetaan verohelpotuksia ja kuluttajille hankintatukea vuoteen 2022 saakka. Maan latausinfraan on korvamerkitty 2,7 miljoonan juanin eli lähes 350 miljoonan euron edestä rahaa.
Satsauksen tuloksena uusia sähköautostartupeja on putkahdellut kymmeniä ja kilpailu on kiristynyt.
Viimeisimpänä uudesta rahoituspotista kertoi Kantonissa päämajaansa pitävä Xpeng Motors. Nyt julkistettu pääomasijoitusyhtiöiden yli 430 miljoonan euron rahoituspotti seuraa viime vuoden lopulla yhtiöön sijoitettua noin 350 miljoonan euron summaa. Tällöin sijoittajana oli älypuhelinvalmistaja Xiaomi.
Yhtiön vuosi sitten Shanghaissa esitelty automalli P7 on nyt tullut Kiinassa myyntiin, ja sitä on verrattu etenkin amerikkalaisyhtiö Teslan Model 3:n, jota valmistetaan Kiinassa Shanghain tehtaalla.
P7 asettuu kutakuinkin samaan hintaluokkaan kiinalaisvalmisteisen halvimman Model 3:n kanssa. P7 maksaa varustelusta riippuen 30 000–45 000 euroa. Valmistaja lupailee pitkän toimintamatkan versiolle peräti yli 700 kilometrin toimintamatkaa. Perusmallissa toimintamatka on reilut 560 kilometriä.
Xpeng kertoo auton olevan autonomisen ajon tasolla kolme. Se tarkoittaa sitä, että auto pystyy vaihtamaan esimerkiksi kaistaa ja sovittamaan ajonopeuden itsenäisesti. Auto osaa muun muassa pysäköidä täysin itsenäisesti.
Sähköautojen supervalta
Viime aikoina kiinalaisia sähköautovalmistajia on alkanut putkahdella myös pörssiin. Kiinan suurin valmistaja, valtio-omisteinen Beijing Electric Vehicle Co. listautui Shanghaissa vuonna 2018.
Manner-Kiinassa ja Hongkongissa on listautunut autovalmistaja BYD, johon on sijoittanut myös Warren Buffettin sijoitusyhtiö Berkshire Hathaway.
New Yorkin pörssiin on puolestaan listautunut viime viikkoina Teslan osakekurssinosteeseen mukaan päässyt Nio.
Talouslehti Forbes arvioi, että kiinalaiset sähköautot voisivat tulevaisuudessa tehdä kauppansa Yhdysvalloissa ja Euroopassa etenkin halvempien mallien osalta. Halvempien tuotantokustannusten lisäksi Kiina pitää hallussaan valtavia määriä akkuteollisuudessa ja autoteollisuudessa tarvittavia litiumia, kobalttia ja grafiittia.
Kansainvälinen energiajärjestö arvioi raportissaan, että Kiinassa oli jo vuoden 2019 loppuun mennessä lähes 2,6 miljoonaa sähköajoneuvoa. Euroopassa niitä oli 0,97 miljoonaa ja Yhdysvalloissa 0,88 miljoonaa.
Kiinalaisautojen maailmanvalloitusta voivat kuitenkin jarruttaa geopoliittiset jännitteet ja länsimaisten autovalmistajien valtava poliittinen voima ja halu suojella omia markkinoitaan.