Laatu ja turvallisuus ovat Kiinan autoteollisuudelle yhä tärkeämpiä valtteja.
– Tämä on oikein mukavaa rentoa menoa, kehuu taksikuski herra Zhong matkalla uudelta Pekingin Chaoyangin luotijuna-asemalta keskustan hotelliin.
Meno onkin lähes yhtä hiljaista kuin se oli parhaimmillaan 350 kilometrin tuntivauhdilla matkaa taittaneessa luotijunassa. Tunnen olevani kuin toisessa maailmassa matkatessani ensin luotijunassa ja sitten Beijing-merkkisen täyssähkötaksin kyydissä.
Vielä ennen koronaa entisessä kotikaupungissani taksit olivat korealaisia Hyundai-merkkisiä tai vielä vanhempia, ranskalaisia Citroen-merkkisiä.
Matkalaukku ei monesti mahtunut tavarasäiliöön, koska siellä oli tilan puoleen väliin täyttävä kaasutankki. Asiasta ei auttanut silloin motkottaa, sillä tuon ajan tilanteen mukaan kaasuautot olivat käteviä, edullisia ja saasteettomampia kuin bensiini- tai dieselautot.
Sähköllä kulkevia takseja on Pekingissä jo paljon. Ne erottaa tavallisista vaaleanvihreä rekisterikilpi ja Beijing-merkki nokassa ja takaluukussa. Sähköinen Beijing on täysin kiinalainen auto.
Herra Zhong oli tyytyväinen erityisesti alhaiseen energian kulutukseen, hiljaisuuteen ja ilmansaasteiden vähenemiseen.
Kiinalaismerkit tulevat
Vielä vuoden 2008 olympialaisten aikana autoilua oli pakko rajoittaa siten, että parilliseen ja parittomaan numeroon päättyvien autojen rekisterikilvillä sai ajaa vain vuoropäivinä.
Mutta nyt tilanne on toinen, ja muutos on ollut ällistyttävän nopeaa. Kansainvälisen energiajärjestön mukaan puolet tien päällä olevista sähköautoista on jo Kiinassa. Viime vuonna Kiinassa rekisteröitiin 60 prosenttia kaikista maailman sähköautoista ja sähköautot saavuttivat lähes 30 prosentin osuuden automyynnistä.
Sähköautojen suosiota Kiinassa selittävät valtion tuet ja sähköautojen edullisuus. Pienen sähköauton keskihinta Kiinassa on noin 72 000 renminbiä eli noin 9 150 euroa.
Kiinalaismerkit tunkevat tosissaan myös eurooppalaiseen sähköautomarkkinaan. Vuoteen 2030 mennessä kiinalaismerkit voivat vyöryttää jopa viidennekseen täyssähköautojen Euroopan markkinoista.
Lue myös: Liikuntarajoitteisen asiakkaan Teslasta puuttui jotain oleellista – myyjän mukaan 3 800 euron hutiostos olisi pitänyt tajuta ohjekirjasta
Kiinalaisautoja ei enää pilkata
Kiinalaisautoille ei enää naureskella kuten vielä muutama vuosi sitten. Maine kärsi erityisen pahasti kymmenisen vuotta sitten, kun kiinalainen Great Wall Haval -maasturi rutistui matkustamoon asti ASEAN NCAP -testissä.
Mutta ajat muuttuvat. Kun japanilaiset autot tulivat toden teolla Euroopan markkinoille 1970-luvulla, ilkuttiin niitä "riisikupeiksi". Ja kun korealaiset autot aloittivat Euroopan valloituksen 1990-luvulla, kutsuttiin esimerkiksi Hyundaita pilkkanimellä "Hui-hai".
Nyt Toyota on maailman myydyin henkilöauto ja Hyundai ja Kia ovat haastamassa vakavasti myös japanilaisia merkkejä tyylikkyydellään, tekniikallaan, hinnallaan ja jopa turvallisuudellaan.
Hyviä tuloksia turvatesteissä
Tämän päivän kiinalaiset sähköautot ovat pärjänneet kiitettävästi esimerkiksi arvostetussa Euro NCAP:n turvatestissä. Korkeimpaan viiden tähden luokkaan ovat päässeet muun muassa BYD:n Atto 3, Great Wall Motorsin katumaasturi Wey Coffee ja Oran sedan Funky Cat.
Kiinalainen autovalmistaja BYD on noussut verrattain lyhyessä ajassa sähköautomarkkinoiden markkinajohtajaksi. Eurooppalaiset autovalmistajat menettävät vauhdilla markkinaosuuksia Kiinan valtavilla ja dynaamisilla automarkkinoilla.
Volkswagen, joka jylläsi edullisilla perheautojen markkinoilla, on lyhyessä ajassa menettänyt yli 20 prosenttia markkinaosuudestaan Kiinassa, joka on sen tärkein markkina-alue. Nyt Volkswagen on sulkemassa tehtaita Saksassa ensimmäistä kertaa 87-vuotisen historiansa aikana.
Kiina hallitsee sähköautoissa tarvittavien akkujen arvoketjua, ja sen lisäksi valtio tukee vahvasti autoteollisuuttaan. Kiinalaismerkit saattavat napata jopa viidesosan sähköautojen myynnistä Euroopassa vuoteen 2030 mennessä. Ranskalaisen analyytikkoyhtiö Inevin mukaan tämä tarkoittaisi jopa 700 000–1,6 miljoonan kiinalaisen täyssähköauton vuotuisia myyntilukuja.
Suomessa kiinalaisten sähköautojen osuus on vielä pieni. Meillä arvioidaan, että kiinalaisten sähköautojen osuus ensirekisteröinneistä vuonna 2030 voisi olla 10–30 prosenttia.
Katso alla oleva video! Jukka Westerback kertoo, millaista on olla taksiyrittäjä Suomessa.
8:16