Viking Line sai kiinalaiselta varustamolta tarjouksen, josta ei voinut kieltäytyä.
Yhtiön toimitusjohtaja Jan Hansesin lausunnon mukaan Xiamen Shipbuilding Industryn tarjous oli yli 50 miljoonaa euroa halvempi kuin suomalaisten tai muiden eurooppalaisten laivanrakentajien tarjoukset.
Ja se on iso ero, kun aiesopimuksen mukaisesti tilauksen koko hinta on 190 miljoonaa euroa.
– Ero oli dramaattinen, arvioi toimitusjohtaja Hanses.
Jan Hanses totesi kolme vuotta sitten valmistuneen maailman ensimmäisen LNG-matkustaja-aluksen Viking Gracen maksaneen (ilman ympäristötukia) 240 miljoonaa euroa. Ja tässä tarjouskilpailussa täkäläisten telakoiden tarjoukset olivat tätä korkeampia.
Eroa tulee siis vähintään viisikymmentä miljoonaa euroa kiinalaisen laivanrakentajan eduksi.
Mistä huikea ero voisi johtua?
Xiamen Shipbuilding Industry on suuri laivanvarustaja, mutta se ei ole aiemmin tehnyt matkustaja-aluksia. Ehkä he haluavat laajentaa osaamistaan ja alihankintaketjuaan, ja Viking pääsi niin sanotusti "hyvään saumaan".
Voi olla myös niin, että suomalaistelakoiden kiinnostus tähän laivaprojektiin tällä aikataululla ( valmis 2020 keväällä) ei ollut riittävän suurta. Turun telakan tilauskirja on joka tapauksessa täynnä.
Ja laivan rakentaja joutuu myös rahoittamaan rakentamisen. Ostaja tulee paikalle rahoineen vasta sitten, kun alus on valmis.