Kiinan Hebeissä sattui tilanne, johon moni suomalaiskuski voinee samaistua.
Parkkihallin valvontakameraan lokakuussa 2024 tallentunut kuski yritti epätoivoisesti hinkuttaa autoaan parkkiruutuun, jonka vieressä oli betonitolppa.
Ruutuun pääseminen ei onnistunut toivotulla tavalla, ja lopuksi kuskin yllättävä peruutusmanööveri varmisti, että auto täytyy parkkeeraamisen sijaan huoltaa. Katso tilanne yllä olevalta videolta!
Tapaus ei toki ole ainoa laatuaan. Nämä sankarit sähläsivät parkkihallissa lähes uskomattomalla tavalla.
Nykykuskin piina: Parkkiruudut pienentyneet jopa 40 prosenttia
Parkkihallissa tölviminen on tuttua myös suomalaisille. Lähes puolet vakuutusyhtiöiden korvaamista liikennevahingoista tapahtuu pysäköintialueilla.
EasyParkin vuoden 2023 tiedotteen mukaan parkkiruutujen koko on pysynyt samana samalla, kun autojen koko kasvaa. Pienissä ruuduissa nykyauton sivuille saattaa jäädä vain 20 sentin tila.
Onnettomuustietoinstituutin mukaan parkkipaikoilla ja -halleissa kolhitaan autoja viitisen kertaa joka päivän jokainen tunti.
EasyParkin pysäköintiasiantuntija Hanna Korpelan mukaan Suomessa liikenteeseen rekisteröitävistä henkilöautoista yli 40 prosenttia on jo katumaastureita, joiden leveys on yleensä kaksi metriä. Parkkiruutu kuitenkin on yleensä noin 2,5 metriä leveä ja noin 5–6 metriä pitkä.
– Kun katumaasturin korin leveys on kaksi metriä ja sivupeilien yhteensä 40 senttiä, onhan siinä sihtaamista, Korpela kuvaa tiedotteessa.
– Jotta molemmilta puolilta saa oven kunnolla auki samanaikaisesti, se vaatii nykyautolla noin kolme metriä leveän parkkiruudun.
Parkkihallissa seinät ja pilarit usein estävät ruutujen suurentamista, mikä on muutenkin jälkikäteen hankalaa.
Lue myös: Tämän katsominen tekee pahaa: Kuljettaja survoi ison muuttoauton väkisin matalaan parkkihalliin
Kolhaisitko toista autoa, mutta kukaan ei nähnyt? Lain mukaan sinun ei tarvitse ilmiantaa itseäsi
Katso myös: Kuski kaasutti parkkihallin seinästä läpi – menopeli jäi kiikkumaan hengenvaarallisesti
0:28
Lähteet: KameraOne, EasyPark