Sunnuntaiaamuksi ennustettu sade sotkee pahasti tämänvuotisen Kiinan GP:n taktisia kuvioita. Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen starttaavat kisaan vierekkäisistä ruuduista.
Bottas oli lauantain aika-ajojen kolmas ennen Räikköstä. Vain tuhannesosan marginaali erotti Mercedes-kuski Bottaksen toisesta Ferrarista Sebastian Vettelistä, joka lähtee kisaan eturivistä Lewis Hamiltonin vierestä.
MAINOS
Kiinan F1-viikonloppu C Morella!
Sunnuntai: Kiinan GP klo 08.55, ennakkotunnelmat klo 07.30!
Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Omaan haasteensa kisaan tuovat uudet sadekelin renkaat, jotka osoittautuivat perjantain harjoituksissa ongelmallisiksi. Jos rata on kuivumassa kisan aikana sadekelin renkaat kuumenevat erittäin nopeasti, mutta toisaalta välikelin renkaita on vaikea saada optimilämpöön 15 asteen lämpötilassa.
Talleista Ferrari ehti kokeilla Pirellin uusia sadekumeja erillisissä rengastesteissään, mutta Barcelonan talvitesteissä niistä ei saatu juuri mitään käsitystä.
– Mielenkiintoisin kysymys on se, miten Hamilton ajaa saderenkailla, joilla hän ei ole ajanut kuin vasta pari kierrosta, C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Oikarinen muistuttaa, että tallit joutuvat tekemään kisasäätönsä pitkälti oletusten perusteella, sillä perjantaina peruuntuneiden harjoitusten takia viikonlopulta on erittäin vähän kerättyä tietoa. Bottas kertoi aika-ajojen jälkeisessä lehdistötilaisuudessa valinneensa enemmän kisapainotteiset säädöt aika-ajojen kustannuksella.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Kärjen takana sade voi auttaa yllättäjiä odottamattomille sijoille, mutta kuivan kelin kisassa Red Bullin Daniel Ricciardon vauhti näyttää olevan kaukana kärkinelikosta. Hänen tallikaverinsa Max Verstappen osoitti viime vuoden Brasilian GP:ssä mainiota sadekelin vauhtia, mutta hän joutuu lähtemään kisaan kaukaa kärjen takaa aika-ajojen moottoriongelmien takia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Aika-ajossa annettiin kolme rangaistusta, kaikki viiden lähtöruudun pudotuksia. Haasin Romain Grosjean ja Renault'n Jolyon Palmer eivät hidastaneet riittävästi tuplakeltaisilla lipuilla, jotka johtuivat Sauberin Antonio Giovinazzin ulosajosta. Giovinazzi puolestaan sai viiden pykälän pudotuksen, koska Sauberin oli pakko vaihtaa hänelle vaihdelaatikko. Verstappen on noussut rangaistusten avulla 19. ruudusta 16. ruutuun.
Juttua päivitetty 9.4. kello 6.45: Giovinazzi sai lähtöruuturangaistuksen.
Juttua päivitetty 9.4. kello 8.05: Giovinazzi putosi 18. ruutuun, ei viimeiseksi.
Kiinan GP:n lähtöjärjestys:
1. Lewis Hamilton, Mercedes |
|
| 2. Sebastian Vettel, Ferrari |
3. Valtteri Bottas, Mercedes |
|
| 4. Kimi Räikkönen, Ferrari |
5. Daniel Ricciardo, Red Bull |
|
| 6. Felipe Massa, Williams |
7. Nico Hülkenberg, Renault |
|
| 8. Sergio Perez, Force India |
9. Daniil Kvjat, Toro Rosso |
|
| 10. Lance Stroll, Williams |
11. Carlos Sainz, Toro Rosso |
|
| 12. Kevin Magnussen, Haas |
13. Fernando Alonso, McLaren |
|
| 14. Marcus Ericsson, Sauber |
15. Stoffel Vandoorne, McLaren |
|
| 16. Max Verstappen, Red Bull |
17. Esteban Ocon, Force India |
|
| 18. Antonio Giovinazzi, Sauber **) |
19. Romain Grosjean, Haas *) |
|
| 20. Jolyon Palmer, Renault *) |
*) Viiden lähtöruudun rangaistus hidastamatta jättämisestä tuplakeltaisten lippujen aikana aika-ajoissa.
**) Viiden lähtöruudun rangaistus vaihdelaatikon vaihtamisen takia.