Kolmen erittäin tasaisen tallin autot kahdessa ensimmäisessä lähtörivissä antaa formula ykkösten Bahrainin GP:lle herkullisen lähtökohdan.
Lue myös: Räikköseltä kylmäävä radioviesti paalun karattua: miten Ferrari onnistui taas tässä?
MAINOS
Bahrainin F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Bahrainin GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 16.30!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Ferrari lukitsi kaksi ensimmäistä lähtöruutua lauantain aika-ajojen nappionnistumisellaan, kun paalupaikan ottanut Sebastian Vettel ja hyvää vauhtia koko viikonlopun esittänyt Kimi Räikkönen löivät lopputaistelussa Mercedeksen Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin.
Hamilton joutuu starttaamaan kisaan vasta yhdeksännestä ruudusta saatuaan vaihdelaatikon uusimisesta viiden ruudun rangaistuksen. Näin ollen Red Bullin Daniel Ricciardo nousee nelosruutuun vaanimaan nousua Ferrarien edelle lähtökiihdytyksessä.
Tilanne on kuitenkin lähtökohtaisesti Ferrarin hallussa, sillä Mercedeksen lisäksi myös Red Bull joutuu turvautumaan kärkitaistelussa yhteen mieheen. Max Verstappen pyörähti radalta aika-ajoissa ja lähtee vasta 15. lähtöruudusta.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Tilanne onkin äärimmäisen mielenkiintoinen sillä perjantai-illan harjoitusaikojen perusteella Ferrari, Mercedes ja Red Bull ovat todella tasaisia kisavauhdin suhteen. C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen tulkitsi rengasdataa aika-ajon jälkeen:
– Se, mitä niistä pystytään sanomaan, niin todella tiukka kolmen tallin porukka. Siinä on toinen Red Bull sotkemassa sitä, ja on vaikea sanoa niistä, että kuka tulee olemaan kuningas. Tässä tulee esille sellaiset asiat kuin, että miten kuskit pystyvät toimimaan renkaiden kanssa ja kuinka pääsee ohittamaan, Oikarinen arvioi.
Itse asiassa Ricciardo teki perjantaina kaikista vakuuttavimmat ajorupeaman viikonlopun renkaista pehmeimmillä eli punaisella merkityillä superpehmeillä renkailla.
Mercedes pärjäsi keltaisilla eli pehmeillä renkailla ajettaessa huomattavasti superpehmeitä paremmin. On myös mahdollista, että varsinkin taaempaa lähtevälle Hamiltonille vaihdetaan yhden pysähdyksen taktiikalla keskikovat renkaat, sillä brittikuski testasi niitä tosissaan myös perjantaina. Hän starttaa kisaan pehmeillä renkailla.
Bottaskin pystytään haluttaessa vaihtaa superpehmeiltä suoraan keskikoville ja ajaa maaliin yhdellä stopilla.
Vuosi sitten kaikki kärkikuskit ajoivat Bahrainin kisan läpi kahdella stopilla, mutta tuolloin turva-auton tulo kierroksella 13 aloitti ensimmäisen varikkorumban. Tänäkin vuonna kahden pysähdyksen taktiikka on todennäköisin. Tällöin superpehmeistä vaihdettaisiin pehmeisiin noin kierroksilla 14-16 ja otettaisiin loppupuolella kisaa joko uudet softit tai supersoftit.
Bahrainin GP:n lähtöjärjestys:
1. Sebastian Vettel, Ferrari |
|
| 2. Kimi Räikkönen, Ferrari |
3. Valtteri Bottas, Mercedes |
|
| 4. Daniel Ricciardo, Red Bull |
5. Pierre Gasly, Toro Rosso |
|
| 6. Kevin Magnussen, Haas |
7. Nico Hülkenberg, Renault |
|
| 8. Esteban Ocon, Force India |
9. Lewis Hamilton, Mercedes * |
|
| 10. Carlos Sainz, Renault |
11. Brendon Hartley, Toro Rosso |
|
| 12. Sergio Perez, Force India |
13. Fernando Alonso, McLaren |
|
| 14. Stoffel Vandoorne, McLaren |
15. Max Verstappen, Red Bull |
|
| 16. Romain Grosjean, Haas |
17. Marcus Ericsson, Sauber |
|
| 18. Sergei Sirotkin, Williams |
19. Charles Leclerc, Sauber |
|
| 20. Lance Stroll, Williams |
*) Lewis Hamilton, viiden lähtöruudun rangaistus vaihdelaatikon uusimisesta ennen sallittua kisamäärää.