Huoli Kiinan taloudesta on kasvanut viime päivinä. Kiinalaiset kotitaloudet kuluttavat nyt aiempaa vähemmän ja tämän pelätään näkyvän myös suomalaisyritysten viennissä.
Erityisesti huiveistaan tunnetun Marja Kurjen liikevaihdosta jopa 70 prosenttia tulee Kiinasta. Kiinaan myydään muun muassa huiveja, hattuja, asusteita ja aurinkovarjoja.
Vielä viime vuonna Kiinan osuus Marja Kurjen kaupasta kasvoi, mutta nyt huoli kotitalouksien heikommasta rahatilanteesta näkyy jo kiinalaisten ostokäyttäytymisessä.
– Heillä on nyt pientä huolta tulevaisuudesta. Ennustan, että vähittäiskaupassa tulee olemaan tänä vuonna vähän laskua, Marja Kurki Oy:n kaupallinen johtaja Satu Kurki sanoo.
Apple varoitusmerkkinä
Yhtenä varoitusmerkkinä voidaan pitää Applen tällä viikolla antamaa tulosvaroitusta. Yhtiön laitteiden myynti takkuaa etenkin Kiinassa, joka on maailman tärkeimpiä puhelinmarkkinoita.
S-Pankin päästrategi Lippo Suomisen mukaan Kiinan kotitalouksien kulutuksen ja talouden hiipuminen näkyy Suomessa erityisesti rakentamisessa ja tehdasinvestoinneissa.
– Se vaikuttaa myös kuluttajakysyntään pidemmän päälle.
Tutut elvytystoimet
Kiinan talouden ei kuitenkaan anneta hyytyä omia aikojaan, sillä valtio ottaa käyttöön omat elvytystoimensa.
– Kiinan valtiolla on paljon rahaa. Näyttää siltä, että siellä otetaan samat keinot käyttöön kuin vuosina 2015 ja 2016 kun talous hyytyi. Lähdetään valtion rahoilla tukemaan taloutta, lisätään luotonantoa ja tehdään veronkevennyksiä. Näin saadaan kulutusta parempaan suuntaan, Suominen sanoo.