Autoilun verouudistusta suunnitteleva Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne -työryhmä esitteli tänään ajatuksiaan laajemmalle yleisölle. Työryhmä ehdottaa kiinteiden verojen poistamista ja siirtymistä kilometrikohtaiseen ajamisen verottamiseen.
Teknologia mahdollistaa verotuksen muuttamisen suoriteperusteiseksi, kertoo työryhmän puheenjohtaja Jorma Ollila.
– Voidaan periä kilometrimääräisesti veroa, niin että se, joka ajaa paljon, maksaa enemmän veroa kilometrien mukaan. Se joka ajaa vähemmän, maksaa vähemmän. Sen lisäksi perusteisiin voidaan lisätä myöskin se, mihin aikaan vuorokaudesta ajaa, missä ajaa, maaseudulla vai ruuhkaisessa isossa kaupungissa, keskustassa vai muutoin, Ollila kuvailee.
Ollilan mukaan verottamisessa voitaisiin huomioida myös ympäristönäkökulma.
– Perusteisiin voidaan lisätä ajoneuvon tyyppi – onko se pieni vai iso auto, runsaspäästöinen vai vähempipäästöinen, Ollila lisää.
Satelliittipaikannus vaatii jokaiseen autoon oman seurantalaitteensa. Ollilan mukaan kustannukset ovat vain pari kymppiä autoa kohden.
– Puhumme volyymituotteelle 10–30 euron kustannuksesta tällä hetkellä. Kun on satojatuhansia tai miljoonia käyttäjiä, kustannus ei ole esteenä, Ollila arvioi.
Kokonaiskustannukset vielä auki
Se mistä Ollila ei puhunut, ovat satelliittiseurannan kokonaiskustannukset.
– Koko järjestelmän kustannusten arvioiminen on nyt juuri työn alla. Näistä arvioistahan on villejä juttuja riittänyt lehdissä, Ollila toteaa.
Älykkään liikenteen kehittämisen yhteistyöfoorumi ITS Finland on aiemmin arvioinut, että satelliittipaikannus maksaisi 150–200 miljoonaa euroa.
Ollila ennustaa paikannuspalveluilla vahvaa kehitystä verotuspäätöksistä riippumatta.
– Veikkaukseni on, että Suomessa ja monissa muissakin Euroopan maissa tullaan 2020-luvulla siirtymään niin verotuksessa kuin paikannusperusteisissa palveluissa aivan uudenlaiseen aikakauteen. Jo 2030-luvulla ne ovat laajasti käytössä niin, että se on arkipäivää ja yhtä luonnollista kuin kännykän käyttö tällä hetkellä. Se, että me jäisimme odottamaan verotuspäätöksiä, ei hirveästi hidasta kaupallisten palveluiden kehitystä, Ollila ennustaa.
(MTV3)
Kilometrivero jäävuoren huippu liikenteen digitalisoinnissa
Tietosuojavaltuutettu: Km-vero ei romuttaisi autoilijan yksityisyydensuojaa
Autoala: Jäitä hattuun, verouudistuksessa vielä pohdittavaa (2.9.)