Pitäisikö autoilijoilta nyhtää rahaa ajettujen kilometrien mukaan? – "Ei mitenkään perusteltua"

10:01img
Onko polttoaineveron korotus tehokkain tapa vähentää autoilun päästöjä? Tätä mieltä on autoala.
Julkaistu 18.05.2021 17:54

Ville Järveläinen

Autoliitto ei kannata paikannukseen perustuvaa kilometriveroa, mutta autoalan mukaan sen mahdollisesta kokeilusta on aiheellista tehdä selvitys.

Liikenteen kilometripohjainen verotus nousi esiin valtiovarainministeriön työryhmän laajassa liikenteen verotuksen uudistamista käsittelevässä loppuraportissa.

Kilometriveroa ei toistaiseksi pidetty realistisena vaihtoehtona, mutta valtiovarainministeri Matti Vanhasen (kesk) mukaan ministeriössä tullaan joka tapauksessa käynnistämään selvitys kilometripohjaisen verotuksen kokeilusta.

Autoliitto ei kilometriverolle lämpene, sillä sen mukaan verojen keräämiseksi on edullisempiakin tapoja kuin paikannukseen perustuva järjestelmä.

Lue myös: Mistä rahat, kun liikenteen verokakku pienenee? Ajoneuvovero voisi tulevaisuudessa nousta jopa 500 eurolla

– Suomen kaltaisen 5,5 miljoonan asukkaan maan ei kannata olla etulinjassa kehittämässä tällaista järjestelmää. Ei ole mitenkään perusteltua maksaa järjestelmän kehittämisestä ja ylläpitämisestä valtavia summia, kun on edullisempiakin tapoja kerätä veroja, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo tiedotteessa.

Autoalan mukaan kilometriveron vaikutuksia syytä selvittää

Autoalan mukaan kilometriveron etuna polttoaineveroon nähden on, että sen taso voisi vaihdella ajan ja paikan mukaan, jolloin se voitaisiin kohdentaa alueellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisemmin kuin polttoainevero tai vuosittainen ajoneuvovero.

– Kilometriveron käyttöönottoa valmistellaan tällä hetkellä monissa maissa. Sen käyttöönotosta on myös Suomessa perusteltua tehdä selvitys, Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedotteessa todetaan.

Autoalan mukaan kilometrivero pitäisi toteuttaa siten, että se korvaisi kokonaan autoveron sekä osittain myös vuosittaisen ajoneuvoveron sekä polttoaineveron. Verotaso olisi lisäksi perusteltua porrastaa päästötason mukaan.

– Kilometriveroon siirtymisen ei ole Norjassa ja Ruotsissa arvioitu olevan perusteltua ennen kuin autokannan sähköistyminen on edennyt pitkälle, koska edulliset käyttökustannukset ovat yksi tärkeimmistä sähköauton suosiota lisäävistä tekijöistä.

Lue myös: Nouseeko bensavero, huomioidaanko ilmastotavoitteet? Työryhmä selvitti liikenteen verotuksen uudistamistarpeita

Lähteet: Autoliitto, Autoalan Tiedotuskeskus

Tuoreimmat aiheesta

Autot