Alfa Romeo muistetaan F1-sarjassa ikonisena brändinä lähinnä alkuvuosien jättimenestyksensä takia, mutta nyt Brasilian GP:stä saatu lopputulos Kimi Räikkösen neljännen sijan johdolla kertoo varsin paljon italialaisyhtiön myöhemmistä vaiheista.
LUE MYÖS: Kimi Räikkösen superonnistumisen kylkeen jäi pieni karvas maku – mutta tekikö ”Jäämies” täysin oikean ratkaisun?
Räikkönen nousi Brasilian F1-kisan lopputuloksissa neljänneksi, kun Mercedeksen Lewis Hamiltonia rangaistiin lopun kolaroinnin takia. Lähellä oli, että Räikkönen olisi noussut jopa palkintopallille, mutta McLarenin Carlos Sainz selvisi ilman sanktiota takasiiven avaamisesta keltaisten lippujen aikana.
Jos Räikkönen olisi saavuttanut kolmossijan, kyseessä olisi ollut Alfa Romeon ensimmäinen palkintopaikka sitten Riccardo Patresen vuoden 1984 Italian GP:n kolmannen sijan. Nyt tuo 35 vuoden odotus jatkuu yhä.
Sen sijaan Räikkönen ja viidenneksi sijoittunut Antonio Giovinazzi hankkivat tallille lopputuloksen, jollaista se ei ole saavuttanut 68 vuoteen: Alfa Romeon kaksi autoa mahtuivat viiden parhaan joukkoon tätä ennen viimeksi Espanjan GP:ssä vuonna 1951, jolloin Juan Manuel Fangio oli toinen ja Nino Farina neljäs.
Koko historiansa aikana Alfa Romeo on saavuttanut vain 26 palkintosijaa, joista 21 tuli kahden ensimmäisen F1-kauden 1950 ja 1951 aikana. Tähän tietysti vaikuttaa paljon myös se, että nimi on ollut poissa F1-sarjasta ensin vuosina 1952–79 ja sitten 1986–2018.