Kimi Räikkösen onnistuminen uudessa F1-sprintissä oli palkita Alfa Romeon MM-pisteillä Britannian GP:ssä. Tallin ratatoimintojen johtaja Xevi Pujolar ei pysty täysin sanomaan, mistä suomalaiskuskin aika-ajo-ongelmat johtuvat.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen ylsi ennennäkemättömään temppuun F1:ssä
Räikkönen koki tallikaverilleen Antonio Giovinazzille Silverstonessa jo kahdeksannen aika-ajotappionsa kauden kymmenestä kisaviikonlopusta. Siitä huolimatta hän nousi lauantain sprintissä neljä sijaa ylöspäin olleen taas sunnuntain kisassa Alfa Romeon ykkösmies.
Trendi on tuntunut vaivaavan Alfa Romeota läpi kauden. Tallin ratatoimintojen johtaja Xevi Pujolar ei suoraan sanoisi, että toisella on enemmän ongelmia kisa- tai aika-ajovauhdissa.
– Kisavauhdin puolesta molemmat kuskit ovat mielestäni hyvällä tasolla. Aika-ajovauhdin puolesta sanoisin, että se on todella tiukkaa. Joskus se vain saattaa mennä niin, että Kimi ei vain onnistu, Pujolar kommentoi MTV Urheilulle.
– Tietysti tavoitteemme on saada molemmat autot aika-ajon toiseen osioon. Sprintissä molemmat automme olivat juuri sillä tasolla eli 15 parhaan joukossa.
Räikkösen kohdalla ongelma on silti todellinen. Hän on Haas-kuskien ja Williamsin Nicholas Latifin lisäksi ainoa kuljettaja, joka ei ole vielä tällä kaudella yltänyt aika-ajossa kymmenen parhaan joukkoon. Tiukkaa tekee kakkososioonkin pääsemisessä.
Pujolarin mukaan on hyvä, että sijoituksia onnistutaan monesti parantamaan heti aloituskierroksella, mikä tuo paremmat lähtökohdat pistetaisteluun.
– Jos katsoo kuljettajien keskiarvoa lähtöpaikan ja ensimmäisen kierroksen väliltä, he onnistuvat aina saavuttamaan sijoituksia. Kimi on tässä varmasti yksi parhaista, Pujolar kehuu.
Russell Alfa Romeon ykkösuhka
Sunnuntain kisassa Räikkönen taisteli viimeiseen asti MM-pisteistä, kunnes lopun kamppailu Red Bullin Sergio Perezia vastaan sai hänet pyörähtämään 15. sijalle.
Sprintin vahvan nousunsa ansiosta Räikkönen oli onnistunut kääntämään asetelman Giovinazzia vastaan edukseen, joten Alfa Romeo päätti suosia suomalaista kisataktiikallaan. Italialaiskuski sai kisan alun yrittää pidätellä Williamsilla pistetilinsä avaamista tavoittelevaa George Russellia.
Tämä kuitenkin kampesi aikaisemmalla varikkopysähdyksellä itsensä Giovinazzin edelle, mutta jäi taas ilman pisteitä sijoituttuaan 12:nneksi.
– Antonio juuttui varikkokäynnin jälkeen ruuhkaan Russellin taakse. Kimi oli siinä vaiheessa jo edellä, joten priorisoimme (kisataktiikan) hänelle, Pujolar selvittää.
– Yritimme Antonion kanssa tehdä Russellin kisansa vähän vaikeammaksi. Totta kai haluamme estää häntä saamasta pisteitä ainakin siihen asti, että meillä on enemmän etumatkaa valmistajien MM-sarjassa.
– Russell on siinä suurin uhkamme, Pujolar myöntää.
Aggressiivinen Räikkönen sprintin suuri onnistuja
Ensimmäistä kertaa kisaohjelmaan otetusta sprintistä povattiin tylsää letkassa ajelua, mutta Räikkösen, Fernando Alonson ja kumppanien esimerkki osoitti, että 100 kilometrin lähdössä on mahdollista parannella merkittävästi asemiaan sunnuntain kisaan.
– Kaikki sanoivat, että ”joo, meidän täytyy olla varovaisia, koska se on vain aika-ajo kisaa varten”, mutta sitten, kun olemme siinä tilanteessa, kaikki haluavat päästä edelle, Pujolar hymyilee.
– Jos lähdet aggressiivisesti, voit saavuttaa kolme tai neljäkin sijaa, niin silloin siihen lähdetään. Minusta se toimi. Jotkut ottivat vähän konservatiivisemman lähestymistavan.
Pujolar kertoi Alfa Romeon saaneen hyötyä irti myös lauantain kritisoiduista toisista harjoituksista. Tallit eivät saaneet niissä enää säätää autoaan perjantain aika-ajon jälkeen, mutta ainakin renkaista saatiin viikonlopun jatkoa varten uutta tietoa isoilla polttoainekuormilla ajettaessa.
Alfa Romeolla on edelleen koossa kaksi vaivalla hankittua MM-pistettä. Williams ja Haas ovat vielä nollakerhossa takana.